"Чорні дні Волині" або "Непоставлений пам'ятник"

Статус
Закрита.

lyolia

Забанен
Ответ: Интересные статьи из интернета.

На змiст

<<< >>>


РОДИНА ГАЙВОРОНСЬКИХ
Бодай пару рядків хочу присвятити тій родині, яка виховала чотирьох синів-соколів, добрих християн і відданих патріотів. Хоч їх батьки не були куркулями, то вони були чесними і шанованими людьми. Усі чотири сини згинули на стійці в обороні свого народу та за його кращу долю, за ту кращу долю для народу вони заплатили своїм життям.

Найстарший із братів, Клим, ще за Польщі, у 1937 році, засуджений був за працю з молоддю та за приналежність до ОУН. Він просидів у в'язниці два роки, до 39 року, а з приходом большевиків він вийшов, але вже перед Різдвом 39 року він потихеньку виїхав до Києва і там вступив до педагогічної школи. Видно, що він там не сидів тихо, бо у 1940 році більшовики довідались про його минуле і його арештували. Так він і пропав без відома чи у Києві, чи, може, вивезли на Сибір.

Другий із братів Олекса - він ще за Польщі оженився і жив до 1943 року біля Луцька. У 1943 році був на вишколі біля озера Пісочне (а туди йшли впершу чергу ті, які були розконспіровані перед німцями), закінчив вишкіл і був чотовим у партизанці на Поліссі, мав там бій із Ковпаком, і був забитий.

Третім із черги був Андрій - високий, стрункий, гарний, як і його брати, і не меншим був патріотом від них. Як молодий, здібний студент, також член ОУН, працював у організаційно-пропогандивній ділянці. Після того, як бандерівці вбили Тарасовича, то Андрій зайняв пост обласного провідника до часу, поки прислали з Галичини, здається. Грізного. Після роззброєння нашого відділу на Володимирщині Андрій знов перебрав усе, хоч цим разом було дуже тяжко ладнати, коли кожного дня ріділи лави нашого організованого членства, та й самому треба було ховатись від бандерівців, їхньої служби безпеки, яка слідувала за ним безперестанку. Перед самим Різдвом він пішов до Грубешова на зв'язок до Струтинських, там польська партизанка його забила, там його і поховали.

І врешті четвертий, Юрко, - повний запалу і посвяти, стрункий і сильний, як дуб, був готовий ставати в обороні свого народу, не лякався навіть життя віддати, якби прийшла потреба, і він склав буйну голову недалеко від Варшави.

Гайворонські, Тарасович, Куницький, Вороневич, М. Мисечко та інші - вони пульсували, наче кров у серцях патріотичної молоді на Володимирщині. Вони виїжджали з різними доповідями на різні теми по всіх селах, приготовляли різні виступи, різні імпрези. Молодь була об'єднана в одне нерозривне духовне кільце, хоч вже при німцях і було тяжко. В 42 році відкривали Просвіти, читали різні книжки, виголошували на історичні теми лекції, вся та молодь гуртувалась довкола Організації, молодь увесь час була зайнята національними справами. Раптом те життя перервала рука Каїна, перерізала жилку життя в особах Володимирської екзекутиви, якраз у той час Андрій і Юрко Гайворонські хотіли те життя продовжити так довго, як тільки було можливо. Всі чотири брати стали на революційний шлях, і всі чотири віддали своє життя у боротьбі за Україну. Вони себе всеціло присвятили боротьбі за самостійне життя українському народові.

Нехай ці скромні слова згадки про них будуть вічними в історії нашого народу, нехай і їх імена стануть поруч інших, які віддали своє життя, нічим ніде не сплямивши українського імені.

Хочу вірити, що знайдуться люди, які більш опишуть про культурне і національно-свідоме життя на Володимиршині, особливо ті, які були під мистецькою кермою професора М. Жили у самому Володимирі. Починаючи навчальним 1941 роком і 1942 роком у Володимирі були майже кожної неділі імпрези, більші або менші. Наприклад, як однієї неділі був концерт музичний, то другої був веселий вечір, на якому пописувався дуже вміло Андрій Костюк, то знов ставили п'єси з невольницьких часів, побутові і навіть опереткою Лесі Українки "Лісову пісню", то була краса. Ролю Мавки грала тодішня наречена Андрія Гайворонського Оля Лопухова, вона, здається, десь є в Канаді. То була інтелігенція, була свідома молода генерація, вихована на Визвольних Змаганнях, горда дня 22-го січня і була готова його боронити. З великим болем приходиться ствердити, що весь той цвіт, уся та молода інтелігенція не мала нагоди дати з себе плоду, бо наші брати-бандерівці забрали їм життя передчасно, заплямлюючи нашу історію злочинами братовбивства, як Юда за гроші, так вони за владу.


<<<
>>>


На змiст

<<< >>>


НЕДАЛЕКО ПЕРЕД РІЗДВОМ 1945 РОКУ
Совєти знов зробили офензиву уже десь перед Різдвом 45 року, і наш легіон відступає на захід до Чехословаччини, там є червона партизанка, але нам з ними не по дорозі. Чехи є добрі люди, але дуже виглядають червоних і кажуть, що руські добрі люди, вони принесуть їм добро. Ми пробували з ними говорити, говорили день і ніч, що це не так, але нам не хотіли вірити. Ми не били чеських партизан, а як де зловили якогось партизана, то випускали, нехай іде додому. Чехи скоро про це довідались і до нас були досить добрими, але ми незадовго виїхали до Австрії.

Рушив потяг в далеку дорогу, і вагон за вагоном плили все на захід, все дальше і дальше від рідного краю. Вже була зима, вагони товарові, і в них було зимно, а думка чітко снувалась у голові: "Куди ми їдемо? Де і з ким будемо воювати?". Їдемо між височезними горами, що й світа не видно, між тими горами на галявинах австрійські села, але по пару хатинок, а там, трохи вище у горах, ліс сосновий, на шпилях гір сніг. Я ніколи не був між такими високими горами, їх не бачив і хочу сказати, що мені дуже подобалось, і я з приємністю приглядався до тих вершків, хоч снігу було кругом повно. Потяг між тими велетнями наче річечка пробігає - мені в душу пробігає холодом, ми ж все віддаляємося від нашої Батьківщини і їдем у світ за очі.

Приїхали до Грацу на станцію, тут вивантажилися і пішли у недалеке село Ліхтендорф на постій, а решта частин легіону зайняла сусідські села. Тут у селі австрійські жінки нас поінформували, що часом вечорами до них заглядають партизани Тіта, а часом приходять четники - ці останні теж беруть, але не грабують і відходять без жодної авантюри.

Мені прийшла думка, що це нас сюди привезли, щоб ми бились із югославськими партизанами, я сам партизан, я бачив усяких інших партизанів і я не хотів з ними битись. Тепер ми в Югославії і довкола нас повно партизан, хто знає, з котрими нам прийдеться воювати? Ось висилають нас довкола гори, щоб подивитись за партизанами. Ми знали, що тітовці - це комуністи, але хто є ті четники? Поки ми обійшли ту гору, то зловили двох партизан, двох молодих хлопців, вони налякались трясуться. Ми їх почали допитутувати, хто вони є, і врешті вони нам сказали, що вони є четники та що вони воюють за короля. "Яке ваше відношення до Тіта?" ми їх питаємось. "Тітовці є комуністи, вони нас стріляють, грабують, палять хати тим, що пішли з нами, вони є гірші, як німці, а коли зловлять кого-небудь з нас, то вбивають відразу". Ми все те вислухали і сказали їм, щоб вони йшли додому, також сказали їм, що ми є українці і ми теж є проти комунізму, бо комунізм то є загроза для всіх.

I раптом у мене зроджується думка, що це ж точно, як у нас, та сама тактика у наших бандерівців, тільки вони не комуністи, а націоналісти, а всі такі самі дикі звірства виконують, як ці тітовці-комуністи і, головне, кричать: "Свобода народам, свобода людині" - дуже гарний клич. У той час в Югославії нічим не різнилось від обставин, а яких ми були в Україні. Четники хотіли переговорювати із тітовцями, але тітовці з ними зробили те саме, що бандерівці із Володимирською екзекутивою, вимордували - це показує, що яка б не була диктатура у якого-будь народу, то вона ловить людей на гачок, з якого нема вороття.

Тітові треба дати признання, бо хоч він зробив згарище з Югославії і вбив тисячі людей, то при допомозі совєтських комуністів його партія осягнула свою ціль, Сталін поміг Тітові створити Югославію самостійною, а Тіто якось викритувся з-під рук Сталіна. За те ніяка демократична держава не помогла четникам, щоб у Югославії залишився монархічний лад і щоб вона стала самостійна, без жодної користі для тієї демократичної держави, мусить її віддати тому народові, щоб він сам собою правив, бо диктаторська держава відразу накладає свою руку і провадить, як тільки хоче. Дотепер то Америка одинока країна, що не простягає свої руки на волю іншого народу. Нашому народові ще не пощастило мати доброго союзника, щоб допоміг, а все мали таких, що обманювали, використовували нас.


<<<
>>>

На змiст

<<< >>>


КАПІТУЛЯЦІЯ НІМЕЧЧИНИ
Вже 9 травня, а я ще не на фронті, стріляємо на всі боки, бо маємо багато амуніції, а її буде нам тяжко нести із собою. В 11 годині ранку наказ: "Ми відступаємо, і всі йдуть на Зальцбург". Хоч трохи відчувається паніка, але відступаємо глобально у повному порядку. В одному місці нам совєти пересікли дорогу, але ми затримали рівновагу і через гору йдемо у напрямку на Клягінфурт. Спустившись із гори, бачимо, що на головній дорозі англійська моторизована частина, вона нас привітала, а на обличчях був приємний вигляд. Між англійцями де-не-де видно фуражерки із орлами, то були поляки, вони і гукали до нас: "То дивізія СС "Галичина". Ми не відповідали нічого. Ми заходимо на велике поле, фактично на сіножать, хто що робить, кожний робить те, що хоче. Однак полякам відношення англійців до нас не зовсім подобалось, вони були б раді, якби вони відносились до нас погано. Правда, що нас ніхто не питав, чи маємо щось їсти, але майже всі хлопці мали із собою харчові запаси, хоч, правда, були й такі, що ходили жебрати до австрійських хат. З того місця багато хлопців втікло до австрійських господарів, в яких вони робили, тоді їх покинули і пішли до дивізії, а тепер знову вернулись до них, вони знали німецькую мову, і їм було багато легше.


<<<
>>>
 

lyolia

Забанен
Ответ: Интересные статьи из интернета.

На змiст

<<< >>>


МИ ІДЕМО ДО ІТАЛІЇ
Англійці оголосили, що 23 травня ми відїжджаємо до Італії, і, правда, приїхали вантажні машини, нас всіх погрузили і повезли. І знову серце стиснулось, бо ми віддаляємось від нашої рідної Землі, від нашого кореня і духовної поживи. Нам сказано, що ми будемо якийсь час в полоні в Італії, поки наша справа не вирішиться. В Італії італійські комуністи нам показують, що нам капут, що будуть нам відрізати голови, але на нас це не впливало так негативно: чи то молодість, чи то патріотизм, чи просто саме життя підказувало вперед, і ми, переїжджаючи тими чудовими автострадами, наче цілий світ наш, виспівували українських пісень. Так ми доїхали до річки По, а на ній нема моста, а лише понтон. Обережно спускаються наші машини і помаленьку перепливаємо. Вода у річці дуже прудка. Вона спливає із гір, і здається, що й нашу машину понесе туди, куди вона хоче. Мимоволі я порівняв це з нашим життям, оце так пхає проти нашої волі чи то наша доля, чи то обставини світові.

Врешті ми приїхали на якесь місце, і куди не глянеш, то повно німецьких полонених, і нам тут сказали висідати - це були поля із посівами, але була і трава. Наші хлопці не чекали довго, а почали собі робити матраси хто з чого, одні з трави, інші зривали пшеницю і перетомлені і виснажені фронтом, багато спали. Харчі нам давали. Один буханець хліба на вісім людей та по чотири, сухарі, харчі такі, що будеш жити, але робити нічого не хочеться. Не було можливості на зміну білизни, навіть і помитися добре не було як, від поту і бруду у нас завелися воші, і то не був жарт, але із цієї ситуації робили жарт і казали; "Війна ще й досі не закінчилася, тільки цим разом з вошами б'ємося".

Уже пройшло пару місяців, до нас причепилася репатріаційна Комісія і закликає нас вертатися на "родіну". Спочатку їм вдалася ця штука, бо, думаю, яких біля 500 осіб зголосилося, а решта сидять і ні чичірк. Тоді прибув до нас генерал Голіков від самого Сталіна і почав до нас промовляти, як то там добре і нам нічого не , буде. Коли він закінчив, ми його висвистали, а врешті почали його випроваджати усякими, навіть не цензурними словами. Він тоді звертається до англійськсї військовї адміністрації, ще це йому так поводяться військовики, що старшини їх тримають і вони є під їх впливом. Англійці, щоб переконатись, відділили від нас усіх старшин, і у таборі знов з'являється юда Голіков. Ми його не хочемо пустити до табору, у таборі крик, свист, англійцям великий клопіт, особливо тим, що тримають варту. Голіков ще гірше злий, бо ніхто не зголосувався їхати на "родіну". Він побачив, що з старшинами чи без старшин ніхто не поїде. Зв'язок між відокремленими старшинами і нами тримали священики. Їх було один православний і чотири католицькі, і вони ходили служити Служби Божі і інформували, що робиться у нас у таборі.

Якось одного разу з'явився у нас польський полковник і сказав: "Хто тут є поляк, то ми радо заберем до польського Корпусу". Мені здається, що виступило якихось три особи, і він їх забрав із собою, решта стояла мовчки. Він тоді продовжує: "Я знаю, що всі ви є польськими горожанами і всі ви маєте право бути у польському Корпусі без різниці, чи ви поляки, чи ні. Тоді один з наших, вже старший чоловік, запитав у нього: "Чи ми, українці, при Корпусі будемо мати окремий відділ?". Відповідь полковника була: "Це є польський Корпус". На тому був кінець діла, хоч, правда, він ще додав, таким способом ви уникнете репатріації, абе більш вже ніхто нічого не питав і нічого не сказав. З того було видно, що як совєти, так і поляки хотіли наш табір зліквідувати.

Фізичного клопоту поляки нам не робили, але вони наговорювали перед англійцями на нас як на непевний елемент або навіть як на злочинців. Одного разу вже і я налякався, раптом ні з цього ні з того совєтські танки обступили наш табір і так простояли всю ніч, ми всі думали, що це нам усім буде кінець, але на ранок танки відійшли, і нічого не було. Одного разу, чи то було в тому правда, - чи то просто була чутка, але вона всіх нас насторожила, сказали, що англійці перестануть давати нам харчі, а даватимуть совєти. Ми страшенно запротестували і сказали, що оголосимо голодівку, а совєтських харчів не хочемо. То був кінець справи.

У Ріміні табір був багато кращий, бо він був приспособлений до зими, хоч та нещаслива репатріаційна Комісія що ним якийсь час докучала. У рімінському таборі наші старшини почали організовувати різні курси, школу та почали ходити на роботу, так що майже всі були чимось зайняті, і їм давали з.а їх роботу додаткові харчі. Совєти побачили, що нічого їм з нами не вийде, залишили нас у спокої. Тоді вже й нам легше зітхнулось, і життя, пішло наче нормальним руслом.

Відразу знайшлися у нас і підприємці, пішла у рух торгівля, у вечірніх годинах можна було все купити і все продати. Почали нас відвідувати такі, люди як єпископ Іван Бучко, і інші священики з Риму та о. д-р Кушнір з Канади, як рівно ж капітан Наньчук. Раптом звідкілясь пішли чутки, що скоро розпочнеться знов війна і ми всі знов підемо до війська, а тоді, ясна справа, з перемогою вертаємось додому. Хоч я ходжу до школи і є зайнятий, то мені все одно перед очима мій рідний край, і я там все роолю всім, займаюсь.

Одного дня в часі шкільної перерви підходить до мене один галичанин і питає мене: "Ти, певно, знаєш Лебедя?". На його питання я поставив питання йому: "А що є з Лебедем?". "Він в нашому таборі і хоче організувати наших хлопців, щоб ішли додому". Я усміхнувся і кажу до нього: "Чому Стецько сам не йде, він залишив Україну ще в кінці 43 року, а тут шукає наївних людей і знов хоче організувати бандерівську державу?". На тому наша розмова закінчилась, одначе я подумав, що ми є в полоні виснажені й голодні, і навряд чи хтось буде тим захоплений.

Час проходив скоро, одного вечора я пішов до кухні, щоб пообривати папір з консерв, щоб було на чім писати, бо таборова команда, видно, не мала паперу, а ми самі мусили про нього дбати. І вже обдер консерв мабуть 20, коли бачу, що йде до мене Семен А. Я думав, що і він хоче паперу, бо і він ходив до школи. Я йому на випередки кажу: "Бачиш, тут є ще багато консерв, хватить і для тебе, Обдирай". Він відповів, що він не за паперами прийшов, він має до мене інше діло. "Яке?" - питаюсь його.


<<<
>>>

На змiст

<<< >>>


СПРАВА ПОРУЧНИКА БАРИЦЬКОГО
Він каже: "Чи ти чув, що сталося з поручником Барицьким?" . "Ні, - відповідаю, - а що сталося?". Треба сказати, що пор. Барицький був у видавництві таборового журналу, здається, називався "Життя в таборі", а Степан був з мого села, він воював станичним на Володимирщині. Степан мені розповів, що поручник учора вечором виходив з шатра, в якому містилось видавництво, а біля шатра чекало на нього двоє людей, і коли він вийшов, то один підскочив і вдарив якимось дрючком пор. Борицького по голові так сильно, що поручник упав, але при тому почав кричати, і напасники втікли. "Отже, чи ти можеш піти на чергування до лікарні на ніч, а рано тебе замінять, і ти зможеш іти до школи?". Я сказав, що так, я зможу піти на ніч, але що той бандит Рубан, спаливши Волинь, тепер приніс свою революцію у полон і починає й тут рубати. Я був дуже обурений. Не продовжувався той самий бандитизм, що й на Волині, бо за те, що пор. Барицький висловлював свою думку в журналі, його хотіли забити. Революція в таборі почала діяти, але майстер того всього, достойний патріот Лебедь, вже зник, залишивши зерно незгоди й роздору.

То був досить голосний випадок у Риміні, про ньго всі знали, хоч мало говорили. Учитель тільки раз згадав в школі, що така робота у полоні приносить сором усм нам, що цього не повинно бути, то є брудна політична робота. Я дивуюся п. Захарчукові, що він у своїй книжці "Дивізія в Риміні" зовсім нічого не сказав бандерівський бандитизм.


<<<
>>>
 

lyolia

Забанен
Ответ: Интересные статьи из интернета.

На змiст

<<< >>>


КАПІТАН ПАНЬЧУК - ЦЕ НАШ БАТЬКО
Коли капітан Паньчук вперше приїхав до Риміні до нашого табору, то він мав інформації про нього як про СС-дивізію - німецьку частину, видно, він не вірив в те, що чув і вирішив сам переконтися, що це за частина. Він ходив по таборі, оглядав школи, церкви, бо у нас було дві церкви, православна й католицька. Капітану Паньчуку товариш генерал Крат. Вони відвідний вечірній ярмарок, купили таборового виробу вареників, які їм посмакували, і переконався, що це не німецька частина, а українська Він зібрав старшин і сказав їм, що вій у нашій справі поїде спочатку до Риму, а там до Англії, а там говоритиме у нашій справі у Палаті Лордів і Міністерстві Оборони і постарається нас усіх збирати до Англії, бо у нашому таборі не пахне дух СС-ців, а дух український, національний, дух Самостійної України.

У таборі піднявся настрій, багато епітетів було сказано на його адресу, а дехто то просто називай його батькам, бо тільки він нас рятує. Він був капітаном Канадської Армії, тс видно, він мав якийсь голос, а крім того добру волю. Я казав до деяких, що як він нас рятує і ми будемо на волі, тоді зможемо подякувати капітанові Панчукові.


<<<
>>>


На змiст

<<< >>>


МИ ПРОЩАЄМОСЬ 3 ІТАЛІЄЮ
Від травня 1945 до 1947 року пройшло два роки, і ось настав той день, що ми виїжджаємо. Я вирушив з Венеції 12 травня, а до Шотландії прибули 17 травня 1947 року, і два дні пізніше виїхали під Лондон у 78 табір Есікс. Мало хто з нас знав англійську мову і, хоч ми вже розташувались і могли іти на роботу, то чомусь ніхто нас не кличе, а ми через незнання мсви чекаєм, бо не вмієм запитати. По якомусь часі стали фермери нас брати на роботу, але якось дуже з великою обережністю і недовір'ям до нас.

Одного разу я з моїм товаришеїй теж пішли до англійського фермера до праці, привітались з ним, але бачимо, що вії і нас боїться. Ми запитали його, чому його така поведінка до нас? Він нам виніс часопис і дав, щбб ми прочитали. Тому, що ми мови так добре не знали і не могли все зрозуміти, ми попросили, чи не можем узяти із собою цей часописі ми його повернем. Стаття написана якимось польським полковіником Калаковським чи Колачуем, в якій він попереджує, що до Англії може приїхати 12 тисяч українців з Італії, вони є СС-івці, вони є напівдикі і можуть кого-будь забити чи заколоти. На другий день я сказав до свого фермера, що на таке здібні поляки. Час ішов. ми всі пішли на роботу і по короткому часі виробили про себе добру думку, за те поляки робили англійцям клопіт вони були вояками і, видно, хотіли, щоб англійці біля них ходили у білих рукавичках. Англійці також були у війську, але зараз вони у цивільному житті і виконують усяку роботу з охотою.


Продолжение следует
 

lyolia

Забанен
Ответ: Интересные статьи из интернета.

На змiст

<<< >>>


СОЮЗ УКРАЇНЦІВ БРИТАНІЇ - СУБ
Коли ми з Риміні Приїхали до Англії, то тут вже був створений Союз Українців Британії, його створили українці з канадійської Армії і українці з польського Корпусу. Ми хоч приїхали у 47 році до Англії, але не могли належати до СУБ, бо не мали грошей, щоб заплатити членський внесок, і щойно почали вписуватись у кінці 48 року і у 49 році в підготовці до виборів. Всім ясно, що головою СУБу буде Паньчук, але не такі настанови мали бандерівці. СУБ - організація респектовна, матеріально забезпечена, і їм треба ту базу за всяку ціну перебрати у свої руки. Усі дивізійники за Панчуком - це він вигнав поляків, він не допустив наших ранених і наших інвалідів вивезти до Німеччини, він став нашим батьком, нашим приятелем. Але як скоро все змінилося у Англії, бо вже нечиста сила почала тут робити свою диявольську роботу. Бандерівці постановили, що вони мусять перебрати СУБ. Капітан Панчук їм радить: "Як ви хочете мати свою організацію, то створіть із своїх членів і будете мати, а СУБ є організацією загально українською, то нехай такою і буде". Видно, що у бандерівській крові є те зло первородне, щоб не творити, а перебирати готове, вони у тому вже мали добрий досвід. Вони уже розбили Організацію, вони перебрали партизанські відділи на Волині, Поліську Січ, розправилися з волинською інтелігенцією, селянами, то що їм розправитись із СУБ-ом?

Уже утоптаним шляхом пустили бандерівці свою машину проти капітана Панчука, якому вчора кричали "Слава!", а сьогодні вже кричать ."Розпни!". "Хто такий Панчук? Він канадієць, йому зовсім не залежить на нашій справі чи на Україні. Панчук обікрав гроші з СУБу", - та всякі несотворенні наклепи потекли із бандерівської річки на людину, яка не поділяє їх думки. У СУБі було біля 22-ох тисяч членів, а як викинули Паньчука, то відразу зменшилося до 10 тисяч, частинаї пішла до об'єднання, а більшість ніде не належить - уже робота зроблена. Газета "Українська Думка" була теж загальноукраїнською, але змінився СУБ, змінилась і газета, стала чисто партійна. Одне число "Української Думки" було сконфісковане за статтю "Прокляте розбиття", яку написав Добрянський. У Шотландії ще воно розійшлось, а до Англії вже не допущене. Я теж, як тисячі інших, відмовив "Українську Думку".

Машина бандерівська пр'ацює на всю силу, посилає апарат на збирання грошей. Ходять по хатах з листами і збирають на Визвольний Фонд, на АБН, на писанку, для старших, для дітей, і так вони збирали роками, тепер трохи притихли. Навіть мене один раз обдурили. Прийшов до мене мій знайомий галичан і каже: "Я збираю гроші., ми хочемо поставити пам'ятник для гетьмана Мазепи у Швеції біля Карла 12-го. Нехай світ знає, що ми шануємо своїх Гетьманів". Я подумав, що то добре діло, а хто добре діло робить, то його варто підтримати, і я дав пару фунтів. Час біжить, а за пам'ятника нема ніякої більш мови, вже й рік минає, а пам'ятник ще й не починається. Ось я питаю того збірщика, що сталося з тими грішми, що ви зібрали на пам'ятника, бо ж пам'ятника ви не поставили. "Я не знаю, - відповідає збірщик, - а коли ви хочете знати, то пишіть до СУБу". "Я із СУБом не маю нічого спільного, то вашим обов'язком поінформупати тих людей, які дали вам гроші, скільки зібрали, скільки коштує пам'ятник, як далеко будова, ви повинні й дістати від СУБу чи уже від кого там". Після того ще пробували підходити, але я уже сказав, що більше вже не дам.

Мені здається, що Англія є найгіршим тренером, бо тут багато людей один із одним не говорять, бійка під церквою, бійка з Колясою, постійно викликають поліцію - це називається "українська робота". Англія постійно живе на революційних кличах, вона є їх базою у світі. З Англії пішли гроші для Довбуша з Бельгії, для Андрія Тимчука, тут збирають їх постійно при кожній оказії і без оказії "Ми б'ємося з усіма, ми визволяємо Україну, ми потребуємо грошей". Гудуть і гудуть, як та порожня бочка, але я хочу їх запитати, як багато інших людей, що вони зробили за ті зібрані гроші? Хоч би одну конструктивну роботу показали, окрім розбиття та перебирання. Нам тут в Англії потрібний Слюсар і Адам, вони навели б порядок, як навели на Володимирщині.


<<<
>>>


На змiст

<<< >>>


СПРАВА ЄПИСКОПА ГОРНЯКА
Вже бандерівці вичерпалися із закликів, на що люди давали б гроші. Ще залишилась католицька церква не розбитою, вона об'єднувала усіх католиків, і раптом виринає нове гасло бандерівське "За Український патріархат". Знов пустили машину в рух, потворили комітети і давай збирати гроші - золота, нагода. Вони зібрали більше 300 тисяч фунтів і говорили, що за ті гроші побудують школу, то була мова зразу, а тепер все мовчить, і ніхто не знає, де ті гроші поділись.

Священики дістали наказ із СУБу, щоб блаженнішого владику Сліпого поминали в часі Служби Божої, як патріарха. Єпископ Горняк звернувся до Папи за дозволом, щоб такий гімн на прославу владики Сліпого співати, але відповідь була негативна, ніхто із священиків не може споминати владики Сліпого, як патріарха, бо Рим не дав такого звання, то його не визнає, воно не є законне. Ось тут починається танець. СУБ влаштовує велику демонстрацію, стягаючи своїх людей з усіх усюд перед Ватиканською амбасадою, яка зовсім нічого не дає, тоді вони ставлять вимоги до єпископа та до священиків, що вони мусять підтримати СУБ. Єпископом Горняк їм заявив ясно, що він виконує наказ Ватикану, а не СУБу.

У Олстері купили нову церкву і попросили єпископа Горняка її посв'ятити. Сюди СУВ зібрав своє СБ, яке нападало й било не тільки віруючих, але священиків і навіть самого єпископи. Знов новини, знов поліція, знов сором.

Католики мали шотландця священиком, він вивчив українську мову і нею служив Св. Літургію. Цей священик не понинувався наказові СУБу і не поминав владики Сліпого як патіріарха, а коли після Служби Божої цей священик виходив із церкви на нього нападають СБісти, б'ють його кулаками під боки, а інший схватив за горло і повалив на землю, так що священик зімлів. Знов поліція, знов слідство. Священик-шотландець не хотіи судитись, але він зробив фільм, як його били, показав каміння, яким вибивають вікна тим людям, що йдуть із єпископом Горннком, тих людей у якого побили вікна, і до того усього додав кадри про Бандеру! Цей фільм він вже два рази висвітлював на телевізії із додатковими коментарями. СУБ дотепер має 4-ох священиків, які служать Служби Божі по їх клубах, там вони і поминають владику Сліпого як голову і патріарха, окрім папи. Таким чином в Англїї розбили католицьку церкву, є церква і друга у клубах-церкнах. При цьому розбитті вони нічого не скористали матеріально, як при розбитті СУБу. Англійська преса повідомила, що Українська Патріархальна Католицька Церква не є канонічна. Багато наших хлопців ходило де тієї церкви у клубі, щоб почути, як вони величають чи поминають, отже вони називають владику Сліпого патріархом Київським, Львівським і всієї Руси-України. Я вже був забувся, і під час оцієї катавасії мені пригадалося, як бандерівці у НВС на Володимирщині в сорок третьому році проголосили: "Один провідник, одна організацій, одна релігія, один наказ, - а наказ, то святе дело". Вони в нас дуже знущались над штундами і казали, що одного дня всіх винищать. Ми всі були православні, то вони в голос нічого не казали, али носили камінь за пазухою. Тепер вони в Англії відкрито кажуть, що Сліпий є патріархом на цілу Україну для всіх українців.

Я є православний, можливо, я не повинен вміщуватись в те, що робиться в католицькій церкві, але вона також с віткою нашого народу, і кожна з тих подій, які відбувалися в Англії боляче відбивались на всіх українцях, православних чи на евангельсько-баптистських. Мені тут хочеться навести - підкреслити бандерівську роботу, починаючи вір 1939/40 років. Невже нашій спільноті не видно їх роботи? Де е наші науковці: історики, де є та християнська мораль? Де є інтелігенція, щоб її боронили? Чому, як заворожені чи перелякані не назвуть зла злом і його не засудять. Коли такий малий чоловік, як я це бачу, то невже інші вищого калібру люди не бачать? Священик-шотландець назвав СУБ відповідальним за всі ті злочинні потягнення, як б'ють свого єпископа та нападають на людей. Було б добре, якби православні релігійні провідники зайняли до того якесь слово.


<<<
>>>

На змiст

<<< >>>


СПРАВА МОРОЗА
Подивімся ще й на цю справу, хоч вона була дуже голосною свого часу. Справа Мороза була справою всієї української громади. Що ж до бандерівців, то як "специ" по цій частині вони терміново почали збирати гроші. Знов залунали патріотичні заклики, аби здобути більше грошей. Вони й назбирали величезні суми. Пощастило, що Мороз вже є між нами і прибув до Манчестеру, куди йшли всі, як на прощу до Києва, йшли колись люди. Я також пішов, Мороз мій земляк, якихось З0 км від мене, може, вдасться і мені щось у нього запитати. Ось іде Мороз, коло нього велика охорона з >бандерівських ватажків. Так оточений, що до Мороза не можна доступитися. Побачивши Мороза, я собі подумав; "Ой, ці люди тебе скоро розморозять, бо він виглядає на такого, що має свою думку і схоче не сьогодні, то завтра йти своєю дорогою". Морозову промову записують на плівку, фотографують його, а в мене думка бренить: "Ну як він дався зловитися на бандерівський гачок, та ще мав такі погані виступи в Америці і в Канаді?". Я не міг з дива вийти, що людину з освітою так підвели під похилу хату. Раптом Морозенко затих і не було його чути, аж появився в Мадриді на знімках, але вже не попереду, а позаду, а то й сам. Так блудив Мороз до приїзду на сумівський здвиг до Листеру і в сумнівській уніформі із промовою. Англійські "боси" вирішили покінчити з Морозом, вони скоротили програму, обрізали Морозову доповідь, і вийшло наче в зіпсованому телефоні. "Хіба це справжній Мороз? Справжній в Сибіру або в могилі, а це брежнівський" - і полилися бруди наче повінь весною. Сумівці бажають, щоб Мороз виступив, і тут знов починається бійка, але вже між самими бандерівцями. Пішли в рух вазони, якими була прикрашена сцена. Крик і вигуки: "Ти шпіон, - кричать до Мороза. Тобі Брежнєв дав дві кулі, щоб ти ними забив Дмитріва і Деременду, вони тут господарі, вони тут можуть зробити те, що хочуть".

Підняли Мороза високо, щоб у глибшу прірву вкинути. Мені лиш цікаво, кому вони вислали гроші? Невже віддавали шпіонам і не знали з ким вони мали діло?


<<<
>>>
 

lyolia

Забанен
Ответ: Интересные статьи из интернета.

На змiст

<<< >>>


ВИКЛЮЧЕННЯ МЕНЕ 3 ОРГАНІЗАЦІЇ В 1955 РОЦІ
З яким запалом і ентузіазмом та відданістю я належав до Організації. Я зберігав її честь та честь кожного побратима, але яким великим ударом була для мене втрата моїх побратимів, то рівнож була втрата Організації, то була втрата нашого народу. Мені зовсім не зрозуміло, як наша Організація могла мовчати, як вона могла годитись на мовчанку злочинів у заміну за співпрацю із людьми, які поповнили той злочин. Хіба нашому проводові не гріх? Хіба не є його обов'язком пом'янути тих відданих до краю членів? Що стоїть проводові на дорозі? Чому він притишкує тих, які залишились у живих, мабуть, для того, щоб сказати про померлих? Такою мертвою тишиною і ви, панове з Проводу, берете на себе той гріх кровопролиття, а як учасник, як свідок, кажу майбутньому історикові, хай запише, щоб рука Каїна більше не досягнула свого брата.

Коли я мав дещо написане, я звернувся до д-р Мацяха, що я маю деякі матеріали і я хотів би, щоб їх дати помістити до "Українського Слова", а згодом, може, навіть видати книжкою, як історичний матеріал. Не ще було на початку 1954 року, і я дав йому дещо прочитати, якраз про вбивство, а решту, кажу, дав вам пізніше. Д-р Мацях був членом ОУН, в Англії був тереновим провідником. Ось однієї суботи він покликав мене до Коляси до Братфорду, і там був кінець справи. Д-р Мацях був дуже злий, він до мене з піднесеним голосом ставить запитання: "Ви хочете з галичан зробити бандитів?". Я кажу: "Ні, вони самі себе зробили, а що я маю мовчати? На мою думку, всі ті злочини, всі вбивства треба піддати публічному осуду". Доктор Мацях звертається до мене і каже: "Ви дали для Слюсара і Адама організаційну зброю і амуніцію, а вони обидва робили громадянську війну". Мене дуже здивувало, але й обурило, що член Проводу і не турбується, скільки бандерівці вимордували членів Організації, скільки втопили невинних людей, а обвинувачує мене, що я дав амуніцію і зброю тільки для того, щоб зупинити той бандитизм. Я йому відповідаю, що так, я дав, але Слюсар і Адам роззброювали СБ і ВПЖ у 1944 році, в той час уже не було ні одного бандерівського відділу на Володимирщині, ще тільки залишилось СБ і ВПЖ, і гуляло, знущаючись над мирним населенням, а вони зупинили їх сваволю. Д-р Мацях знов звертається до мене із запитанням: "Чи ви знаєте, на кого Слюсар зробив напад?". Так, знаю, на головний штаб бандерівського СБ та ПИЖ, і я вам докажу, бо вони забрали пару соток грипсів, у яких було визначено, кого ще СБ мало знищити. Там було і моє село, там мали ще вбити 26 осіб. А чи ви знаєте, пане докторе, хто був у тому головному штабі?". Д-р Мацях мовчить. - "Я вам скажу, що Слюсар був бандерівцем, і він добре знав усе, і він знав, на кого наступав. Вони мають щастя, що їм вдалося втекти, а то вони були б там само, де Слюсареві брати - у криниці. Щодо амуніції та зброї, то ви не знаєте, чи я її мав і скільки дав, і скільки кому дав, хіба вам пощастило захватити архів полк. Сушка, то могли знати, але я знаю, що вас там не було". Після цих моїх слів д-р Мацях із піднесеним тоном казав: "Слухайте, що я вам скажу сьогодні, що ви від сьогодні більш не є членом Організації, а тому сидіть і мовчіть".

Така постава д-р Мацяха мене дуже вразила, і я теж трохи з піднесеним голосом відповідаю: "Ви, докторе, віл мене присяги не приймали і не зробили мене членом Організації - ви від мене і не заберете". На цьому наша розмова закінчилась, і з тим я вийшов та пішов додому.

Моя розмова з д-р Мацяхом часто мені приходила на думку, я якось не міг зрозуміти, в чому моя вина, що ось так просто можна виключити із членства, зневажити мою присягу. Хто врешті був д-р Мацях? Чию він захищав сторону? Він обороняв Легенду, на якому була кров членів Організації, а мене засудив, виключив з Організації, бо я дав амуніцію для Слюсара на отримання злочинів і став винен. Я рішив поговорити із іншим терновим провідником, але, видно, він вже знав про цю розмову від самого д-р Мацяха і віднісся до мене дуже погано. По якомусь часі я зустрівся з іншим провідником, розказав йому, як відбувалася моя розмова, і питав його думку, він мені каже: "Сиди та дивись, що буде робитись далі, бо зараз нечистий знає, що робиться".

Я був і є за тим, щоб про всі злочини опублікувати, так як ми згадуємо німецькі, чи польські, чи совєтські звірства. Ми, може, колись навіть будемо добрими сусідами із поляками чи росіянами, але ми кажемо: це така химерна історія людства. Ми згадуємо про міжусобиці княжих часів, згадуємо про різні зради з нашої довгої історії, то як ми можем не згадати про звірства СБ і ВПЖ? Чому ми хочемо це все закрити і назвати той період часу "боротьбою", робити із Шухевича найгероїчнішого героя, за те, що таку масу молодого народу загнав на другий світ?

Я знаю, що провід ОУП усяким коштом хотів об'єднати чи, вірніше, назад співпрацювати з бандерівцями і створити, як колись, одну ОУН і наш Провід усе заліковував велику інфекцію, яку треба було вичистити, а тоді лікувати, а та інфекція бушувала, бо наш Провід казав: "Не підносьмо того, що було, говорім про те, що нас об'єднує, ми ж но можем без кінця говорити про те, що вони наробили, про те всі знають, і говорити нема чого". Мені виглядало, що бандерівці знають лиш одне об'єднання - підпорядкувати цілу спільноту під свою парасолю. Ніякі політики, ні організації, ні партії не твердили, що лиш вони є справжніми патріотами, окрім бандерівців, і тільки їм належить влада, тільки вони можуть провадити боротьбу, вірніше, керувати боротьбою. Я вважаю, що Провід ОУН зробив дуже велику помилку, що відразу по війні не висвітлив того, не засудив злочинів, не став на засадах етики й моралі, а хотів помогти присипати порохом давнини, забуваючи, що кров відізветься і вдарить куди тяжче болючіше, як буде це все висвітлене двома, трьома поколіннями пізніше. Було мені прикро погодитись, що вже не є членом, але що зробиш, мої погляди були відмінні від настанови Проводу. На тому моя кар'єра в Організації скінчилась.

Однак та розмова із д-р Мацяхом мене насторожила і кинула мені світло, яким я не дуже радий. "Ви хочете зробити із галичан бандитів", сказав до мене д-р Мацях. Я почав роздумувати, вернувся на Володимирщину і сам себе питаю, чому нам прислали обласного провідника з Галичини як по смерті Тарасовича перейняв усе А. Гайворонський? Багато в мене питань, на які не можу знайти відповіді, може, час покаже, якщо я доживу, а може, на підставі таких писань, як мої, слідуюче покоління дасть відповідь, чому одна сторона вбивала, перебирала, а друга була пасивною, носилася з шляхетним кличем "Співпраця і об'єднання", - може майбутній історик розв'яже цей незрозумілий ребус.


<<<
>>>


На змiст

<<< >>>


МАТЕРИНСЬКІ СЛЬОЗИ
Я довго вагався, чи згадати наречену Ореста Тарасовича, чи просто її так залишити, але моя розповідь була б неповною, якби я про неї промовчав. 20 травня 1943 року на збірному пункті у Володимирі вона нас усіх запевняла, що Тарасовичеві нічого не станеться, що йому нічого не грозить, але додала: "Я за нього більш журюся, як ви всі". Вона у моїх очах є новітньою Кочубеїхою, яка смертельним поцілунком випровадила свого нареченого до Завидівського лісу на смерть, а до нас усміхнулась і сказала: "Вечором він повернеться".

Вороневич вілразу сказав: "Вона бандерівка, і я їй не вірю". Ми були безрадні. бо Тарасович їй вірив, і ми не могли його зупинити. Прийшов вечір, Тарасспича нема, ранок нема, ми чекали по обіді, а там забрали її, Кочубеїху, як закладницю. Я був одним із тих, що тримали варту коло неї. У Володимирі паніка, бо товариші Тарасовича, члени Володимирської екзекутиви ідуть наче по Тарасевичевих зв'язках, і ніхто по вертає. Так пройшло два тижні, і за тих два тижні зникли Кумицький, Вороневич, Штукавка, Репаловський, а ми все її тримаємо в закладі. Бандерівці на те зовсім і не реагують, що вона є закладницею. Більша частина нас, що ще були в живих, кажемо, щоб її розстріляли як криваву зрадницю, бідні матері, побиваючись за своїми синами, вже її прокляли, а тепер чекаємо на вирок, що скаже батько Тарасевича, я великим нетерпінням очікуємо на нього. Ось прийшов Тарасович-старший, подивився на нас всіх і бачить, що ми всі чекаємо на її смерть, на смерть Кочубеїхи, почав плакати і каже: "Нехай їй Вог пам'ятає, що вона ту кров пролила, нехай та кров впаде на неї та "а її покоління, і на ту цілу організацію. Я кажу вам - пустіть її". Ми всі подивились на батька, зглянулись на себе, і всі разом: "Пустити? Дивіться, скільки вже людей пропало, окрім Ореста!". Мудринець каже: "Хай вона своїм життям заплатить за них, помститися, і то буде все". Старенький батько знов звертається до нас; "Діти мої, я вам усім кажу: пустіть її, нехай вона живе". Ми всі опустили голови, серце закаменіло, зрадницю випустили, нехай іде, як і Юда пішов, бо його Христос помилував, а Кочубеїху помилував Тарасевич старший. Я думаю, що вона живе до цього дня десь в Америці, от хотів би я її побачити і пригадати їй її слова та крокодилячі сльози. Сьогодні нехай іде до церкви і помолиться за душу нареченого та за здоров'я його батька, який дарував їй життя, і вона до сьогодні живе в Америці.

Щоб замилити очі, бандерівці пускали неправдиві чутки, наче Тарасович є партизанським комендантом, то знов, що він пішов на Горохівщину у Загорів, то знов, що Тарасович пішов на Полісся із своїм відділом і, хто хоче його бачити, хай іде в партизанку. Тарасевич у Головній Команді аж над Стиром - і багато інших. Були й такі, що Тарасович був хворий і помер, а де тіло поділи?

Я в той час був наче прибитий, ходив мов не свій і рішив піти до Завидова, але не по зв'язках, а просто як жебрак, бо в нас тоді дуже багато жебраків ходило. Тоді у Галичині була чи повінь, чи град знищив усе, і багато людей приходило, шукало допомогу, то і я пішов по селах, як жебрак, але люди мовчали, може, не знали, і я довго проходив, але нічого не довідався, де поділи волинську інтелігенцію патріоти Бандери, Шухевича, навіть могил не залишили, старались затерти слід. Та дарма, вони живуть у серцях багатьох як світила, як смолоскипи.


<<<
>>>
 

lyolia

Забанен
Ответ: Интересные статьи из интернета.

На змiст

<<< >>>


МОЇ СПОСТЕРЕЖЕННЯ І РОЗДУМИ
Мої зауваги від першого дня мого членства в Організації по день, коли мене виключено з неї. Я зложив присягу і з чистим серцем став членом Організації і таким був до часу виключення мене з неї в 1955 році. Я виконував всі накази чесно, з повною відповідальністю, бо я їх робив для України й українського народу. Я не вагався виконувати найбільш небезпечні накази, бо вони були необхідні не тільки Організації, як складовій частині нашого народу, а нашому суспільству. Мене виключено з Організації не за 122 зраду або за невиконання наказу, мене виключено за мої погляди, за мої власні переконання, і я певний у своїй справедливості. Я так розумію, що з противником треба битись - або він мене переможе, або я його.

Коли нас роззброїли і проголосили: "Тепер один вождь, одна партія, одна релігія, один наказ то святе діло", то я вже тоді бачив, з ким ми маємо діло. Я ходив по всіх районах, я бачив, скільки було невинних жертв, я тоді бачив, що ми маємо діла з нечистою силою, що це люди, до яких треба застосовувати тих самих методів, яких уживають вони, щоб зупинити ту розхристану сваволю. Таку думку мав Юрко Гайворонський, таку думку мають багато інших друзів, мені не відомо, чи і їх виключено з Організації, чи, може, вони самі вийшли, бо люди у її проводі ведуть нас у блуд.

Коли в 44 році Слюсар з Адамом стикнулися з бандерівцями, вірніше, із їх СВ і ВПЖ, то бандерівський провід приходив до нас з проханням, щоб мати переговори з нами. В той час ми були відірвані від нашого Продоводу. Наша організаційна сітка була стероризована, а місцевий наш провід був винищений вимордуваний. Ми ті, кому пощастило лишитися в живих завдячуючи Слюсареві і Адамові. Населення Володимирщини теж було їм вдячне, бо добре знали, як працює бандерівський апарат, вони знали, як зупинити злочини, і зупинили.

Багато народів є на світі, але не багато таких, як ми, українці. Такі югославські комуністичні партизани були, що вбивали цивільне населення, вбивали четників, такі в'єтнамці - вони будували комунізм. Польська партизанка між собою не воювала, чеська партизанка не знущалась над своїм народом. Африканські народи куди розумніші від нас, ось хоч би Родезія чи Кенія, вони мали дві: чи три партії, а з ворогом спільно воювали за незалежність не партії, а своєї держави. Я вже не кажу про такий народ, як жидівський, вони не обвинувачують один одного, що говорять іншими мовами, бо вони говорять іншими мовами про те саме.

Між проводом ОУН і командуванням Бульби теж була повна співпраця та довір'я, аж поки не появилися бандерівці, які назвали всіх зрадниками, злодіями, а коли хто не допомагав їм, то вбивали і казали: "Ну, що ж, мусили, бо то злодій чи зрадник". Ще й зараз є люди, що вірять, що з ними можна співпрацювати, там співпраця проста: сиди, мовчи і похитуй головою, вони йдуть такою засадою; хто не з нами, той проти них.

Я звертався до своїх краянів, щоб допомогли мені з матеріалами, із спогадами, але вони всі боягузи, кажуть, що краще мовчати, і то все. Моє проханим до всіх волиняків, які виїхали з України в 1944 році: пишіть, пишіть, як, умієте, щоб залишити для майбутніх поколінь, щоб вони чи їх діти не робили таких смертельних помилок і злочинів, як зробив Банденрівський провід. Я не маю високої освіти, я не є письменник, а написав те, що пережив, і написав його так, як мені підказувало моє серце і мій розум. Ще багато матеріалів є таких, які ще не можна друкувати, бо там є живі свідки, яким загрожуватиме Сибір. Нам тут легко, ми можемо писати, казати без страху перед владою, воно не так на рідних землях. Щоб був певний образ, то кожний з нас, хто в тому часі переживав переслідування СБ чи ВПЖ, у яких обставинах і коли, повинен написати: цього від нас вимагає не тільки кров наших друзів, але й історія, повинно бути так написано, як відбувалось, бо то не є любовна розповідь або пригода у пустелі. Я написав і відповідаю за все сказане. Я не хочу тут когось одного хвалити, а іншого ганити, я тільки хочу, щоб ми були свідомі і щоб не повторився такий час, що не тільки людина боялася людини, але й худоба подичавіла і бігала по лісі, як сотки літ тому.

Той період від 1941 року до 1952 року Ярослав Стецько називає як "Українська держава, що мала свою владу", але то була татарська влада насильства і мору. Ще, будучи вдома, я думав, що ті всі лідери бандерівські, то люди з високою освітою, що вони с справжніми лідерами. Лише в еміграції довідався про тих "провідників", їх освіту і їх політичне знання, починаючи від Бандери, Лебедя, Стецька, Легенди, Охріма, Горбенка і Мітли. Ніхто з них не дорівнював нашій Володимирській провідній інтелігенції, яка була на відповідному інтелектуальному рівні, була гуманною, скромною, вірила в чесність і працю для свого народу.

Я не раз собі думаю, що якби була проіснувала царська Росія дотепер, то я, напевно, був би чимсь іншим, напевно, тримав би перо в руках, а не ціпа чи вила, бо наш батько мав можливість нас віддати до школи. А так ми виросли в селі Дорогиничах і не пам'ятаємо того доброго життя, як казав наш батько, а жили так, як усі люди в селі, але чи й тоді я мав би таке саме настаплсння, як я маю сьогодні, чи, може, я був би російським яничаром, українським зрадником, а не патріотом?

Мій найстарший брат Сергій живе в Канаді. Колись ми разом з ним поділяли всі думки, коли я його відвідав в Канаді, то при зустрічі я ледь не плакав, як його знищив той німецький концентраційний табір у Фінляндії. Він став сумний як осінь, став чимось зовсім нерухомим, на все відповідав або "Не знаю", або "Забув". Я залишив Канаду і повернувся до Європи, бо вона мене притягала, як весняне сонце, я цілий час мріяв, що прийде той день, коли я знов із піснею на устах увійду у своє рідне село Дорогиничі. Правда що вже нема Дорогинич; на них є місто Нововолинськ, а довкола міста багато копалень вугілля, і дехто називає Волинським басейном шахтарів. Думаю, що моя околиця стала забруджена від вугільного пороху, колись там було чисто, там було повітря степове. Там було весною пашів цвіт садів, який наповняв всю Володимирщину різними пахощами, туди і є звернені мої очі, тудил мне тягне цілий час. Дуже хотілося б побачити ті стежки, якими я бігав малим хлопцем, місця, де читав Кобзаря Шевченка, в якому він писав: "У своїй хаті, своя правда і сила і воля", золоті слова Франка: "Не пора москалеві й ляхові служить". От що в мене весь час на думці, але чи я дійсно мав би такий самий дух по закінченні російської школи, може, я був би руським яничаром; я є задоволений тим, чим я є, і зовсії не жалію за тим, чим би я був, але згадав те, що часом приходить на думку.

Хочу також звернути увагу на те, що ОУН під проводом Мельника була готова все подарувати бандерівцям, якби тільки вони прийняли те прощення, була готова мовчати про всі вбивства, щоб догодити бандерівцям, щоб вони повернулись до ОУН і знов співпрацювати разом. А за ті всі жертви, що впали від бандерівських рук, були б зложили вину на поляків, совєтів чи вже на будького, аби виправдати бандерівський провід і зробити їх чесними людьми, бо ж д-р Мацях, член Проводу, мені заявив: "ми не можемо їх робити бандитами".


<<<
>>>
 

lyolia

Забанен
Ответ: Интересные статьи из интернета.

На змiст

<<<


ЗА УКРАЇНСЬКУ ІДЕЮ
Спостерігаючи працю нашої спільності в еміграції, треба сказати, що ми витратили пребагато енергії і часу у поборюванні одні одних, списано стоси паперу, щоб в часописах чи журналах показати політичного противника найгіршим. Якби та писанина не була основним завданням еміграції, то добре, нехай пишуть, бо ж наші наукові кола інформують і то правдиво інформують західний світ про Україну, її культуру, її страждання, пробивають мур до західного світу, вказуючи на московський терор і хижацькі зазіхання. Наші інші сусіди - поляки, про них теж є що писати, але видно, що наші вороги не дають нам повернути наше вістря проти них, а ми його вживаємо самі проти себе. Я не маю на увазі, щоб ми про себе взагалі нічого не писали, ми повинні про себе писати, бо ж то є єдиний свідок нашого існування, то історія людства. Жаль, що в нас ще ніхто не знайшовся авторитетний, щоб підняв, а народ щоб підтримав. "Збудуймо державу раніше, а тоді будемо відбудовувати партії, але вже у своїй державі". У нас, на превеликий жаль, нема часу на державу. В нашій спільності є багато різних більших і менших організацій, партій,Товариств, які з собою більш чи менш або погоджуються, або ні, але співпрацюють. Одні бандерівці з ніким не співпрацюють, а перебирають, називаючи це "для добра української справи", консолідацією. У нас нема солідно опрацьованих видань чужими мовами, а хоч би українською про Визвольні Змагання, про голод в Україні, про окупацію німцями України у 1941-43 роках, про партизанські змагання, яка тоді була ситуація, та що спровокувало до спротиву проти німців? Нам більш ніж необхідно розбудувати шкільництво, українознавчі курси, школи і вищі школи, утримувати наукові інституції, - це все вимагає максимуму зусиль не тільки у фінансах, але й у людях. Нам потрібно рятувати нашу молодь від денаціоналізації, за цим усім мусила б слідкувати уся свідома спільнота. Ми живемо у часі міжпланетарних досвідів, довкола нас проходять величезні політичні зміни -- це все на нас не впливає, не вчить нас, а ми залишились у зачарованому колі роздору 1940-44 років і довкола того танцюємо ще й сьогодні, нічого нас і західний світ не навчив.

Закінчуючи, хочу сказати, що з 1955 року я більш не належу до ОУН. Але коли писав ці спогади, то був її членом і писав про роботу, яку виконував. У нас на Володимирщині вся інтелігенція, яку я знав, молодшого покоління, мого покоління, була як не членами Організації ОУН то бодай симпатиками. То була провідна верства, яка заслуговувала на пошану своєю відданістю, посвятою, розумом і завзяттям. Свідомість росла блискавицею, як я вже згадував на самому початку, а ворожі переслідування згуртовували й об'єднували в нерозривну суцільність, що називалась ОУН. У нас дуже мало було людей Визвольних Змагань, а демократичний рух, не був сильним, фактично він був до певної міри співзвучним з ОУН, судячи з діяльності Організації ОУН і от. Гіульби-Боровця. Про бандерівців у нас на Володимирщині ніхто не чув аж до часу провалу "Нахтігалю" і "Ролянду", і то щойно було на початку 1943 року, коли вони на повну силу почали брати взагалі усіх тих, яких ОУН не брала в свої ряди, бо багато з них були прокомуністичних поглядів, і почали робити революцію на повну силу. Микола Лебідь писав, що розум був у Галичині й Львові, а попстання проти німців робили на Волині, а в Галичині творили Дивізію СС "Галичина" у співпраці з німцями, а галицька молодь не пішла у ліс, а до Дивізії, тільки провідники з Галичини пришили па Волинь.

Аналізуючи все, аналізуючи провід з різних бокіп, я прийшов до такого висновку, що у нас на Володимирщині у проводі були люди, прислані з Галичини, усім бандерівським рухом керували теж галичани, і коли бандерівський провід давав наказ роззброювати чи вбивати, чи палити, то провід ОУН давав наказ не ставати в обороні, не боронитись, бо буде пролиття крові. Коли бандерівці роззброїли наш відділ, коли ми, не дочекавшись Арійця, Білого, пішли до Галичини і нас було досить багато, ми там хотіли творити партизанський відділ, щоб спільно ми могли оборонитись від бандерівців, то нам було сказано обидвома сторонами - Проводом ОУН і бандерівським: "Ні, ви тут партизанки не робіть, ви хочете спалити Галичину так, як спалили Волинь?". А хіба провід ОУН не знав, що бандерівці палять Волинь? То чому не зреагував тоді? Не один факт, а другий: коли я написав про бандерівські звиоства, бо їх інакше не можна назвати, то член Проводу д-р Мацях у Коляси у хаті, як поліцай мене допитував та обвинувачував, що ми дали зброю Слюсареві і що Слюсар з Адамом зробили засідку на провід бандерівського СБ і ВПЖ. Він з обуренням до мене сказав, чи ми знали, то Слюсар напав на високий штаб, там був Чупринка між ними? То ж ви робили замах на весь провід?! Так; це правда. Слюсар хотів зловити усіх тих високих душогубів, бо дрібних виконавців він карав тільки тим, що роззброював їх, а за братів хотів помститись на тих, що давали наказ, і тому Чупринка має щастя, що втік, бо був би у тій криниці, в якій були брати Слюсаря..

Того дня у нас з д-р Мацяхбм була велика сутичка, бо я хотів, щоб за всяку ціну ці матеріали вийшли у світ, й він категорично сказав "ні". Сказав, що Легенда є його добрим товаришем ще з школи та є його сусідом ще з дому, і завжди дуже боронив його. У мене зроджувалась ненависть і до д-р Мацяха, і він у моїх очах теж робився Кочубеєм. Тут я прийшов до висновку, що весь провід, а вірніше, люди, які були у проводі, були галичани з обох сторін.

Я свідомий, що нам всім великий сором за те, що бандерівці накоїли стільки злочину але мовчанкою ми того не взнаємо, і мовчати про це не можна.

Бандерівська "революція" - це знищення волинської інтелігенції, це знищення провідного селянства, це фізичне знищення цілої Волині разом з Українською Православною Церквою. Як оцінить майбутній історик всі ті події, то ми не знаємо, а я той час називаю "чорними днями Волині".

Я не шукаю ласки стати заслуженим у бандерівців і не боюсь їх засуду чи нападу, а їх тиск мене робить більш відпорним. Два рази врятувався від бандерівської смерті, а третій раз на фронті, я вірю, що я живу для того, щоб міг сказати за тих, які вже не живуть.

Після такої дуже важливої і дуже тонкої розмови із д-р Мацяхом", а особливо після того, коли він мене виключив із членства ОУН, я вертався додому, і перед моїми очима багато подій перейшло. Мені чому нагадалась розмова із Василем Дишкантом. Ми тоді були переконані, що як би Провід ОУН відразу зреагував на бандерівські злочини у Житомирі, сплавили Рубана та Легенду, то було б тільки чотири особи жертвою обставин часу, а так подивімся - після Житомира став Київ, тільки вже більш замасковано, бо вже вислали німців на розправу з Оленою Телігою та цілим осередком. З Києва вернулась до Львова і там на дуже законспірованій квартирі німці знайшли Олега Ольжича, який утік із Києва. Привезли вони німців і на Волинь по генерала Капустяного, але тут вже їм не вдалося з ним розправитись. Генерала із організаційних засекречених сходин, поки німці увійшли передніми дверима, задніми стійкові вивели і врятували, а інакше нарікали б на німців, що-вони вбили...

Мене вражає, що Бандера знав, що Ольжича розстріляли, і повідомив про смерть першим. Чи він вже знав про смерть ще за життя Ольжпчевого? То знов пригадалось, як бандерівці в 44 році, коли совєти обстрілювали Володимир, хотіли з нами переговорити і ми були б з ними напевно склали якусь умову, були б говорили, якби вони повернули тіла, тих що побили. Ми сподівалися, що вони повернуть, то ми вже планували, де поставим для них братську могилу - чи у селі Куницького у Михалі, чи у селі Тарасовича у Рокитниці. Час пройшов, нас доля викинула поза межі Батьківщини, і ми ніде не висипали б братської могили для бандерівських жертв, ні у Михалі, ні у Рокитниці.

Цей мій спогад про них нехай буде вічним пам'ятником і нехай служить смолоскипом, який палитиме ганьбу минулого і освічуватиме шлях чесної боротьби у майбутньому для прийдешніх поколінь нашого народу.



кiнець

<<<
 

lyolia

Забанен
Ответ: Интересные статьи из интернета.

You must be registered for see images attach


You must be registered for see images attach
 

lyolia

Забанен
Ответ: Интересные статьи из интернета.

Прошу прощения, пропустил главу. Это вторая глава книги.

На змiст

<<< >>>


ПЕРЕДМОВА
Про події і боротьбу, які перекотились через волинські ліси й села в часі II-ої Світової Війни, дуже мало видано книжок, з яких читач міг би собі уявити повну картину того, що тоді діялось. Те, що є написано, воно написане через партійно-політичні окуляри, тому і не дивно, що той період порівнюється, а то й утотожнюється з періодом Визвольних Змагань 1917-20 років.

Книжка "НЕПОСТАВЛЕНИЙ ПАМ'ЯТНИК" Григорія Стецюка якраз є однією з тих небагатьох, у якій читач знайде інший бік медалі, знайде страшну дійсність, яка розгорнулась у самовинищення.

Григорій Стецюк, селянський хлопець, хоч народився в м. Житомирі, але ріс в глибині українських сіл, де і сформувалися його соціально-політичні погляди. Батько Григорія, колишній військовий був строгий і вимогливий, а мати була дуже релігійна і добродушна.

У спогадах він описує, як поляки своєю брутальністю зароджували ненависть у холмської і волинської молоді до польського уряду і до католицизму, який поляки насильно уводили. Як у молоді зароджуються нові почуття і оформлюються вони у бажання стати господарем у своїй хаті, бути вільним народом у колі інших народів.

Пише про події 1939 року, про колективізацію господарств. Про розкуркулення, про арешти свідомої молоді, а менш свідому комуністична пропаганда наче павутинням охоплювала у свої тенета.

Описує він і про брунатного гітлерівського окупанта, під танками якого стогнала, гусеницями порізана українська земля, по якій ворог тягнувся на схід. Німці - це здавалось, західно-цивілізований народ, але виявився садистичним поневолювачем, який накладав ярмо на наш народ. Терор, про який Стецюк описує в деталях, заставляє наш народ до спротиву, до самооборони.

Стецюк розповідає, як він стає членом ОУН, яку відчув гордість і відповідальність, як виконує небезпечні доручення і як стає зв'язковим. Про все це він розповідає без зайвих прикрас, лише на те, щоб створити читачеві живу непідроблену картину.

Ця книжка - не літературний твір, чи претензійний на історію часопис - це сповідь Автора перед своїм народом, це крик його душі, це пересторога для майбутніх поколінь. Він, як учасник тих подій і боротьби, турбується за правдивість їх насвітлення у сучасну пору. То був час, коли міжусобиці і жадоба влади партійних вожаків, перетворилась у терор і громадянську війну, яка засліплює здоровий глузд і пхає в обійми найгіршого, в обійми злочинів братовбивства. Таким, яким той час був, він таким повинен увійти у нашу історію, щоб міг послужити майбутнім поколінням. Хочеться вірити, що книжка "НЕПОСТАВЛЕНИЙ ПАМ'ЯТНИК" знайде відповідне місце у нашому науково-історичному світі, як зізнання учасника.

Якраз у той період боротьби, авторки цих рядків, дороги схрещувались з дорогами Г. Стецюка, йшли разом і знов розходились.

Книжкою "НЕПОСТАВЛЕНИЙ ПАМ'ЯТНИК", Автор ставить пам'ятник для всіх тих, імена яких є згадані у цьому спогаді.

Д-р Надія Мисечко Каркоць.


<<<
Ну вот и всё. (Насколько я понял книга "Непоставленный памятник" - это перепечатанная на украинском языке "Чёрные дни Волыни"
 
Останнє редагування:
Статус
Закрита.
Зверху