М.В.: Це саме те, що було розписано п’ять років тому у Мінськ-1 і Мінськ 2. Ми бачимо, як Росія дуже послідовно намагається реалізувати цей план, вони про нього не забули. Фактично ці кроки - легітимація бандитських формувань, контроль над кордоном зі сторони Росії - це частина гібридної десуверенізації України. Так що зі сторони Росії сюрпризів нема. Цього можна було чекати давним-давно, вони дуже послідовно ведуть цю політику вже декілька років. Сюрпризом для мене чи навіть розчаруванням є те, що Захід, ЄС, таки вірять, що можна досягнути миру в Україні, фактично, таким чином, зливаючи український суверенітет. Але якщо говорити про існування якоїсь таємної угоди, що мовляв еліти зливають Україну, слідуючи загальному плану, я не думаю, що такий план існує, просто, я думаю, що Москва дуже вміло і спритно використовує загальну втому. І, звичайно, впливає внутрішньо-політичний приклад Франції, Макрона. Йому потрібна, в кінцевому результаті, якась перемога. У внутрішньо-політичному плані показати, що Франція є великим гравцем щодо Росії і в Ірані, на Близькому Сході. У президента Трампа теж через рік будуть вибори, так що тут бачимо приклад, як внутрішньо-політичні західні тенденції використовуються Москвою для просування своїх цілей. Своїх проектів з Україною і десуверенізації вашої країни. |
М.В.:Так, як і у 1938 році європейська спільнота боїться війни. Після Першої світової дуже хотіли досягнути миру всякими способами і, звичайно, одна з країн європейської демократії Чехословаччина опинилася жертвою "хороших намірів". Гітлер добре знав ці тенденції, їхні настрої і грав на них дуже уміло. В цьому плані Путін, Кремль і Росія теж орієнтуються прекрасно в обстановці. Я не хотів би припускати, що аналогія стовідсоткова, адже після 1938 була війна у 1939-му. Але небезпека у тому, що Кремль подумає, що у західному світі нема волі для більш твердого підходу і можна робити будь що. Зараз пішов Джон Болтон, радник з питань національної безпеки — це теж сильний сигнал для Москви й інших держав. Болтон був одним із останніх яструбів в Адміністрації Трампа, його позиція, його думка, його ідеї в міжнародній політиці добре відомі. Він схиляється до твердої лінії по відношенню до Росії і Близького Сходу, Ірану і так далі. Думаю, що зараз це дасть сигнал у Москву, що політика Трампа до виборів буде м'якша, просто Трамп не може собі дозволити, що почнеться ще одна війна, або в Україні, або в іншій точці світу. У нього інші внутрішньо-політичні пріоритети перед листопадом 2020 року. |
М.В.:Найбільша загроза для України і її суверенітету, звичайно, - це самі мінські домовленості, які вже існують п’ять років, і, як я сказав, Росія дуже послідовно намагається їх реалізувати в плані десуверенізації України. Ви правильно відзначили, якби Росія хотіла виконати їх суто воєнним методами, то вона б пішла на різке загострення ще раніше. Зараз, коли вони бачать, яка ситуація у західному світі - в США, Франції, Європі і так далі – і яка внутрішньополітична ситуація в Україні, найбільша загроза у тому, що вони просто продовжать просувати ці елементи Мінська, які дозволять їм у майбутньому контролювати Україну як гібридними так і прямими методами, але вже легалізованими, як я кажу "правовійною", тож це вже буде не те, що "так Москва хоче", адже якщо Україна сама прийме ці умови - то це буде нібито легально. І, звісно, західна логіка така, західні політики не можуть любити Україну більше, ніж ваші політики, і якщо ваші політики приймуть ці домовленості, то на Заході будуть такі думки, що "ось, уже самі українці домовились, чому маємо робити щось більше". Так що цей гібридний і підпільний план понищить суверенітет України назавжди, і в самому плані – найбільша загроза.[/I] |
М.В.:Саме так! Починаючи з 2014-го, Росія намагається запевнити світ, що справді, це – внутрішньо-український конфлікт, і якщо українські політики приймуть російські умови - це буде легалізація російської агресії проти України. Щоб проросійські сили отримали легітимну присутність в парламенті, і, звичайно, це сценарій, який Ви описуєте, не хотів би передбачати, наскільки реалістичний, але ця загроза існує, і це була б гібридна перемога Росії в десуверенізації української державності. |
М.В.:У такому випадку, можна використати історичні аналогії, Мінськ-1 був підписаний у вересні 2014-го, після… …Іловайська. Так, після Іловайська. У середині вересня будуть військові навчання у Росії "Центр"». Так що в плані синхронізації дій можна відзначити певні речі. Звісно, для Москви дуже важливо тиснути і реалізувати цей план десуверенізації України тільки гібридними, невійськовими діями, а якщо ні, то тоді є інші інструменти. Я не хочу, звісно, передбачати ще один Іловайськ, але варто задуматись, чи це можливо у найближчому майбутньому, якщо Росія не доб’ється того, чого вона хоче досягнути дипломатичними переговорами. |
Глава Нафтогаза Коболев озвучил тарифы за транзит российского газа по украинскому маршруту по европейским правилам - то есть, в случае, если договор транзита не будет заключен, а Газпром будет покупать мощности украинской ГТС на аукционах. Озвучены два тарифа - исходя из годового объема транзита в 60 и 90 млрд кубометров. Тарифы, которые предлагаются в случае заключения контракта, пока не опубликованы. Любопытно, что за 8 месяцев текущего года объем транзита российского газа по территории Украины составил почти 60 млрд кубометров, то есть, в годовом исчислении - 90 млрд. С учетом того, что с 1 января может заработать только одна обходная труба - Турецкий поток, ориентированная на внутренний рынок Турции (которая должна заместить сегодняшние поставки через Украину и Трансбалканский коридор), но при этом система Северный поток-1 ограничена в возможности прокачки газа по OPAL примерно на 10-12 млрд кубометров в год, то в следующем году объемы транзита через Украину вряд ли уменьшатся или уменьшатся не слишком значительно. Поэтому Нафтогаз вполне здраво предлагает два тарифа, исходя из вполне реальных объемов. На самом деле сценарий работы по европейским правилам (покупка транзитных мощностей на аукционе) выглядит наиболее оптимальным в сложившихся условиях. И с экономической точки зрения и даже с точки зрения сохранения лица менеджеров Газпрома, проваливших напрочь все свои грандиозные, чудовищно затратные и абсолютно бессмысленные проекты обхода Украины. Транзитный договор сроком на год, пять, десять в таком случае совершенно не требуется. Транзитные договоры были актуальны в период, когда поставки газа осуществлялись только по трубе, а технология СПГ была чистой экзотикой. Долгосрочные договоры были гарантией как для производителя, так и для покупателя и транзитера. Они позволяли долгосрочное планирование с учетом сезонных колебаний, которые создают существенные сложности с точки зрения маневра мощностями. Теперь сезонные колебания не играют роль - перенасыщение рынка сжиженным газом служит аналогом подземных газовых хранилищ, в которых резервировался газ с целью маневра во время сезонных колебаний - спада или повышенного потребления. Теперь ценность подземных хранилищ существенно снижается, а значит, долгосрочное планирование перестает носить критический характер. По сути, ожесточенная борьба Газпрома за отказ от транзитного договора и обходные маршруты вокруг Украины - это классический пример, когда генералы планируют прошлую войну. Чего, впрочем, ожидать от нынешних менеджеров Газпрома, которые до появления в Газпроме газ видели только, когда ставили чайник на конфорку. По очень грубым прикидкам Газпрм уже затратил на обход Украины порядка 100 миллиардов долларов. И будет вынужден тратить в итоге еще около половины названной суммы. Понятно, это не считая затрат бюджета на войну в Сирии и на Украине - за это заплатило российское население, тут Газпром в чистой прибыли. 150 миллардов долларов - это сумма, сопоставимая с австралийской программой СПГ, причем Австралия начинала эту программу практически с полного нуля. Учитывая бурный рост СПГ-технологий, Газпром мог вложить эти колоссальные средства в проекты СПГ (терминалы, танкеры, инфраструктура, кадры), при том, что Россия обладает несомненным конкурентным преимуществом и перед Австралией, и перед Катаром, и перед США в вопросах СПГ-технологий - наш газ добывается в арктической зоне, а не в тропиках и на экваторе, а потому процесс сжижения газа существенно менее энергозатратен. 15-20 градусов окружающей температуры, на которые отличаются условия добычи и сжижения, дают неоспоримое преимущество, снижая затраты на этот весьма энергоёмкий процесс. Кроме того, Европа за свои деньги сама построила приемные терминалы, готовые к приему сжиженного газа. Газпрому совершенно не требовалось вкладываться в их строительство, как он вложился в строительство обходных трубопроводов. По сути, Газпром мог еще 7 лет назад, когда Верховное Божество приняло стратегическое решение наказать Украину, пойти по существенно более выгодному со всех точек зрения пути. В итоге Россия однозначно заняла бы второе (как минимум) место в мире по объемам производства и продажи СПГ и сумела освоить для себя принципиально новые рынки. Но интеллектуально убогое Божество дало команду, и Газпром послушно взял под козырек. Труба - дело привычное, тем более, что на грандиозном строительстве заработали всё те же самые - друзья. Ради них всё и затевалось. Сейчас мы имеем последствия принятого безграмотного и невероятно бездарного решения. Вместо того, чтобы сохранять нормальные отношения с Украиной и не бороться насмерть за европейский рынок, потеряв при этом рынок самой Украины, Газпром мог уже сейчас получить прекрасные стартовые позиции в борьбе за новые рынки. Но страной и газовой отраслью правят неучи. Непрофессионалы. Откровнные дауны. Их интерес - в набивании собственных карманов, все остальное - побочный ущерб. Потому и результат. |