— То все ж таки: чи був Бандера видатною особистістю?
— Бандеру я знав ще зі студентських років. Він часто виступав серед студентів, і я на тих зборах бував. Він уже знав, чим я займаюся, бо референти крайового проводу — і Стецько, й інші — були зі мною знайомі. Вони знали, що я навчався в Люблінському університеті на юридичному факультеті, знали, що там я організовую студентів. Після замаху на Ператського, міністра внутрішніх справ Польщі, Бандера прийшов саме на мою квартиру в Любліні. Правда, мене там не було, бо я вже сидів у в’язниці. З ним був Гриць Мацейко, який і стріляв у Ператського. А потім я з Бандерою зустрівся, коли вже він вийшов із в’язниці. Людина після ув’язнення багато чого не знає. Бандера цікавився абсолютно всім. Як я організував підпільну роботу, як створив друкарню. А потім, уже по війні, я побачив, що за кордоном нашою практичною роботою в Україні цікавився, мабуть, тільки він. Коли я став членом Проводу, то рекомендував йому інших людей замість себе. Але він на заміну не погодився.
Я був організатором. Так би мовити, виховував кадри й поширював організацію на всю територію України і навіть за її межі. Беручи участь у засіданнях Проводу, бачив, що з усіх присутніх там людей Бандера — найавторитетніший і пропонував найправильніші рішення. Коли йшлося про німців, він зразу сказав: «Ми з німцями не зможемо домовитися. Ми повинні проголосити державну незалежність і примусити німців стати на наш бік. А якщо будуть проти, треба буде організувати проти них боротьбу». Якщо говорити про Бандеру — він проявив себе насамперед як добрий організатор. І коли створив організацію, Коновалець призначив його провідником крайової екзекутиви. Він одразу організував низку різних акцій. Приміром, акцію за відновлення української школи, за вимогу розбудови українських шкіл. Потому — питання могил, тобто вшанування пам’яті людей, котрі полягли за свободу України. І ще кілька таких широкомасштабних акцій. Як організатор він ще тоді себе показав. А як провідник, як теоретик, — проявив себе вже після виходу з німецької в’язниці. І серед тодішніх друкованих праць найбільш аналітичними, найбільш серйозними були саме його статті. Вони скеровували роботу нашої організації за кордоном. А тут, в Україні, ми дотримувалися постанов ІІІ з’їзду 1943 року. Бандера був не проти. Він казав: «Якщо організація й УГВР прийняла такі постанови, ми повинні їм підпорядковуватись і повинні їх виконувати». Ще ми ухвалили дуже принципове рішення щодо матеріалізму та ідеалізму, ставши на позицію, що це питання не політичної партії, а питання теорії, питання науки. І якщо хтось хоче бути матеріалістом, хай собі буде матеріалістом. А хто хоче бути ідеалістом — ми не заперечуємо. Так само ми поводились і в питаннях релігії: вирішили, що не повинні людям щось нав’язувати. І це відкрило перед нами нові можливості: бо в Східній Україні майже всі православні, а галичани — найчастіше греко-католики. У нас були військові капелани і православні, і греко-католики. І не було релігійної ворожнечі. Якщо йшлося про матеріалізм чи ідеалізм, наша позиція була така: хочеш бути матеріалістом — будь матеріалістом. Але борись за державну незалежність України. І це дало нам величезну перевагу. Політична партія не повинна опускатися до суто теоретичних ідеологізмів, а мусить виконувати практичну роботу й організовувати людей на побудову нового ладу, який би забезпечував інтереси української нації. Це була наша принципова перемога. І тому ми могли поширити організацію на всі українські землі.
— Пане Василю, 1947 року ви стали заступником Шухевича. Це ж була суто військова посада...
— Так, військова посада.
— Що саме ви очолювали?
— Це була і військова, і політична організація. А ще — Шухевич був генеральним секретарем УГВР — Української головної визвольної ради. Все це тісно перепліталося. Як провідник він виконував усі ці функції. І я теж, відповідно, їх виконував. Річ у тому, що він більше перебував у Львові, а я — на Сході. Дуже часто слід було негайно вирішувати питання людей, котрі жили на Сході, одразу давати їм відповіді. Тому я, перебуваючи на Сході, мав повноваження робити це там, а він, перебуваючи у Львові, робив те ж саме на Заході. А раз на рік ми зустрічалися і все дуже докладно обговорювали...
— На той час ви були, так би мовити, alter ego Шухевича... Його друга іпостась...
— Бо на всій території інших на той час не було. Тобто від мене тоді залежало — продовжувати боротьбу, битися на Гурбах чи відступати. Але поруч зі мною, зрозуміло, перебувало кілька надійних хлопців із Волині й дехто зі Сходу. Отож ми і в тих складних умовах усе вирішували колегіально. І тепер, якщо говорити про Бандеру, так скажу: він усі питання завжди ставив на голосування. Спочатку їх обговорювали, а потім — втілювали в життя. Бували й дискусії. Наприклад, оте питання про німців. Нам було відомо, як вони ставилися до слов’ян... Расизм і таке інше...Читали ми «Майн кампф». Але Бандера сказав: «Треба проголосити незалежність і цим примусити німців зайняти певну позицію. Щоб населення України зрозуміло, що німці проти нашої незалежності. І людям, які вважають німців визволителями, ми повинні показати, що німці — окупанти».
Вже тоді, коли німці ще нічого відкрито проти нас не зробили, Бандера став на позицію боротьби з ними...
— Ну так, він же читав «Майн кампф»...
— І тому сказав ті слова... А як організатор він наполягав: «Ми не просто повинні перебувати в усіх областях України, аж до Криму й навіть до Кубані, — ми мусимо постійно проводити там свою пропагандистську, націоналістичну роботу...» Розумієте: він був і чудовий теоретик, і організатор, і аналітик.
— Я хотів запитати: з 1950 року всі посади Шухевича ви перебрали на себе. Де ви були у час його смерті?
— Я був у Західній Україні. Я мав із Шухевичем постійний зв’язок, і кур’єри мені одразу ж повідомили, коли це сталося...
— Потім відбулися вибори?
— Як заступник я одразу перебрав на себе командування.
— Тобто тимчасово, до виборів?
— Одразу став командиром. Вони ж знали, як воно є, розуміли, що це не тільки тимчасово. А потім треба було офіційно затвердити на виборах.
— Це ж жахлива відповідальність! Бо тоді вже були не часи перемог... Я чув, на той час головні сили УПА вже давно пішли на Захід...
— Ні, більшість не пішла. Пішли тільки люди, які були на Закерзонщині. А друга частина перейшла в Україну — ціла низка відділів. Я дам вам спогади Галаси, який працював заступником Старуха, прочитаєте й побачите, що всі вони повернулися сюди. Уже після того я послав його на Волинь, де він очолював роботу далі. Це були люди, які могли продовжувати справу. Отож смерть Шухевича не викликала безпорадності. Все почало працювати і працювало нормально й далі...
— А яка співпраця у вас була з Боровцем, тобто з Тарасом Бульбою?..
— Я вам так скажу: з Боровцем у нас не могло бути ніякої співпраці. Адже Боровець фактично не мав своєї організації. Він мав тільки великі претензії, хотів, щоб усі його визнавали командиром, вождем. А розпочав він свою роботу разом із вермахтом. Вермахт і дав йому зброю, з якою Боровець щось робив приблизно до листопада 41-го. Коли ж прийшла німецька адміністрація, то запропонувала йому стати поліцаєм. Частина його бійців перейшла в поліцію. А він із невеличкою групкою перейшов у підпілля. Але серед населення не мав підтримки, тому розпочав співпрацю з комуністами, з більшовицькою партизанщиною. А та використала зв’язки з ним для того, щоб зліквідувати справжніх націоналістів. І лише тоді Боровець побачив, що ця співпраця нічого не дасть. Бо командування партизанів вимагало від нього визнати совєцьку владу, а він наївно хотів їх переконати в тому, що треба будувати соціалістичну незалежну Україну. І тоді він знову перекинувся до німців. І відразу ж послав своїх людей для перемовин. Але німці зажадали, щоб він сам прийшов. Він прибув, тоді вони запропонували йому поїхати для перемовин до Варшави. А у Варшаві Боровця відразу ж заарештували, і йому довелося трохи посидіти у в’язниці. З такими людьми авантюрного типу ми не могли домовитися до чогось конкретного. Тим більше що Боровець практично своєї організації не мав. Коли він вийшов із німецької в’язниці — захотів організувати пронімецький відділ, щоб перекинути його в Україну. Отож у нього ніколи не було й чіткої, різкої націоналістичної лінії.
— Я чув, що він потім в Америці розповідав дещо протилежне...
— Ну, то він може говорити що завгодно, але я кажу те, що було насправді! І оті його хитання, і те, що йому все було байдуже, — правда... Ми так не могли...
— Пане Василю, тепер про найбільш прикре... Як сталося, що вас схопили?
— Сталося це так: вони раніше, ще 1953 року, схопили Галасу... І схопили його зв’язковим. А я мав вийти на зв’язок до Галаси на північно-західній землі. Ось вони на той пункт зв’язку і підіслали провокатора. Не знав, що вони там поставили підслухувальний апарат, що готувалися мене зловити. І коли я заснув (жодної отрути, нічого такого не було), коли я просто заснув, вони мене сонного зв’язали. І відразу відвезли до Києва. І розпочалися допити. Я знав, що вони мене розстріляють. Майже не сумнівався в тому. Але, доки не розстріляли, треба було робити все, аби не зашкодити іншим, розумієте? Вони могли й хотіли використати мене проти закордону. Але тоді вони використовували Галасу... А згодом, коли сталася хрущовська «відлига», вони вже хотіли використати мене як аргумент демократизму, як ознаку того, що нікого тепер не переслідують, що ось звільняють людей із тюрем. І вони не тільки мене тоді звільнили, а ще багатьох. Навіть того єпископа, який потім поїхав до Рима. Все те було розраховане на пропаганду. Але я дуже добре знав, що вони можуть зі мною розправитися будь-коли, і тому не вірив їм ані на йоту. Бачив, як вони розправилися з тим-таки Шумським, який хотів поїхати в Україну, до Києва: вони його отруїли. Я все це знав, і тому жодних ілюзій не плекав. Але, бачачи їхню тактику, не просився: «А ви мене таки розстріляйте!» Вони допитували мене шість років. І в Києві, і в Москві — на найвищому рівні. Розумієте, йшлося про те, щоб убити Бандеру. Я робив усе, аби мене не використали для цього. Та вони за цей час підготували Сташинського... Коли вже вбили Бандеру, я їм був нібито не потрібен. Але вони все ж таки продовжували зі мною гру, щоб завдати удару по організації за кордоном. І я включився в ту гру, бо знав, що можу зірвати їхні плани. А якщо вони це робитимуть без мене, то зможуть завдати нашій організації набагато більше шкоди. Однак дивна річ: коли більшовики засилають до нас своїх агентів, вважається, що це нормально. А ось коли ми вкорінюємо якусь свою людину, щоб обдурити ворогів, — це чомусь вважається зрадою. Зрада — коли люди, які включилися з більшовиками в гру, справді шкодили нашій організації. Але візьмімо для прикладу Галасу. Він посилає свою дружину за кордон, а вона відразу там усе розповідає і цим зриває більшовицькі плани. А чомусь вважають, що вона зрадила. Адже вона зрадила саме більшовиків, зрадила КДБ, які планували через неї шкодити організації. І якби не відбулись у країні політичні зміни, Галасу за це обов’язково розстріляли б...
— Пане Василю, хочу запитати: чи були з вашого боку звернення до повстанських сил, які ще залишалися у краї, щоб припинити боротьбу чи щось таке?
— Такі звернення були. Але я писав одне, а вони дописували те, що вважали за потрібне. Продовжувати підпільну боротьбу в тих умовах було недоцільно. І я про це щиро говорив. А коли вони писали, що ми співпрацювали з німцями, — то була їхня брехня. Однак посилати з-за кордону людей і утворювати тут якісь підпільні організації не мало жодного сенсу. І я вважав, що цього робити не слід. Коли вже з’явилися шістдесятники, я зустрічався зі Стусом і йому теж говорив: «Не робіть ніякої підпільної організації, бо вони вам туди зашлють провокаторів, і вас усіх посадять у тюрму. Краще використовуйте оту конституційну позицію про право «на самоопрєдєлєніє вплоть до отдєлєнія». Формально ви маєте право на таку роботу...»
— Скажіть, будь ласка: до якого року тривала національно-визвольна боротьба?
— Тривала до 1954 року. Ну, керована... А потім ще тривала. В окремих випадках — до кінця 50-х років. Були окремі сутички. А в 60-ті роки розпочався рух шістдесятників, сімдесятників, почалася боротьба за права людини і за права нації.
— А мені здавалося, що десь 1952-го боротьба вже зовсім припинилася...
— Ні, боротьба тривала. Тільки ми тоді її дуже законспірували і вже не демонстрували своєї присутності.
— Тобто це вже була суто підпільна боротьба...
— Підпільна боротьба. І тривала виховна робота, метою якої було — поширення підпільної організації за рахунок студентів, молоді, щоб боротьба не припинялася. А коли не стало Проводу, такого, що був здатний щось робити, коли загинули всі провідники і залишився тільки я — хотів відродити підпілля на Волині. І там потрапив до рук КДБ. Але робота тривала й далі: після смерті Сталіна, вже за часів Хрущова, вона вилилася в рух шістдесятників, а потім — сімдесятників. І вже після виходу з тюрми я налагодив контакти з ними. Через них далі проводилася робота вже у легальних формах.