АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
рішення Сумської міської ради “Про Правила благоустрою, чистоти та порядку утримання території міста Суми“
Цей аналіз регуляторного впливу (далі Аналіз) розроблений на виконання та з дотриманням вимог Закону України „Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності” від 11.09.03 № 1160-IV та Методики проведення аналізу впливу регуляторного акту, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.04 № 308 і визначає правові та організаційні засади реалізації проекту рішення Сумської міської ради „Про Правила благоустрою, чистоти та порядку утримання території міста Суми” (далі - Правила), як регуляторного акту.
1.Опис проблеми
Благоустрій - це візитна картка кожного населеного пункту. Стан вулично-дорожньої мережі, освітлення, озеленення та чистота міста – оцінка діяльності як місцевої влади, так і громадського впливу. Це показник рівня участі Сумської міської громади у вирішенні проблем та перспектив розвитку сфери благоустрою та комунального обслуговування міста.
На сьогодні в місті діють „Правила благоустрою території міста Суми”, затверджені рішенням сесії Сумської міської ради від 23 червня 2004 року № 848-МР, разом з тим нормативна база в сфері благоустрію зазнала істотних змін, зокрема, було прийнято Закон України „Про благоустрій населенних пунктів” від 06.09.05 № 2807-IV; постанови Кабиннету Міністрів Украхни від 15.06.06 № 826 „Про затвердження Порядку визначення відновної вартості об`єктів благоустрою”, від 01.08.06 № 1045 „Про затвердження Порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населенних пунктах”; Накази Мінбуду України від 10.04.06 № 105 „Про затвердження Правил утримання зелених насаджень у населених пунктах України” від 11.11.05 № 160 „Про затвердження Положення про порядок конкурсного відбору підприємств з утримання об`єктів благоустрою населених пунктів”.
Чинні „Правила благоустрою території міста Суми” не відповідають вимогам вищезгаданих нормативно-правових актів, а тому не можуть об`єктивно та в повному обсязі забезпечувати охорону прав і законних інтересів громадян міста та суб`єктів господарювання.
Регулювання викликане необхідністю розроблення і здійснення ефективних і комплексних заходів із утримання територій міста у належному стані, їх санітарного очищення, збереження об`єктів загального користування, а також природних ланшафтів, інших природних комплексів і об`єктів; організації належного утримання та раціонального використання територій, будівель, інженерних споруд та об`єктів рекреаційного, природоохоронного, оздоровчого, історико-культурного та іншого призначення; створення умов для реалізації прав суб`єктами у сфері благоустрою м. Суми.
Склалася ситуація, коли немає чіткого визначення прав і обов`язків суб`єктів у сфері благоустрою, не визначені межі відповідальності між суб`єктами господарювання, населенням, органами місцевого самоврядування та органами державної влади, і, на останок, немає єдиного систематизованого нормативно-правового акту, для захисту своїх прав і законних інтересів.
Неможливість вирішення даної проблеми за допомогою ринкових механізмів або чинних регуляторних актів пов`язаних з тим, що існує пряма вказівка Закону на необхідність розв`язання подібних проблем саме за допомогою прийняття регуляторних актів. Зокрема ст.34 Закону України „Про благоустрій населенних пунктів” визначає, що Правила благоустрою території населеного пункту – це нормативно-правовий акт, яким установлюється порядок благоустрою та утримання територій об`єктів благоустрою. Правила розробляються для всіх сіл, селищ, міст і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування. Орган місцевого самоврядування забезпечує вільний доступ до затверджених Правил.
Неможливість застосування у подальшому „Правила благоустрою території міста Суми”, затверджених рішенням сесії Сумської міської ради від 23 червня 2004 року № 848-МР, пов`язана з:
* невідповідністю рішення чинним нормативно-правовим актам України;
* неспроможністю „Правила благоустрою території міста Суми” регулювати сучасні відносини у сфері благоустрою;
* неспроможністю „Правила благоустрою території міста Суми” повною мірою забезпечувати охорону прав і законних інтересів громадян міста та суб`єктів господарювання;
* відсутністю підстав для застосування мір адміністративного впливу на порушників у сфері благоустрою.
2.Цілі регулювання
Метою даного регулювання є:
* створення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля;
* збереження і охорона навколишнього природного середовища;
* забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення.
3. Альтернативи:
* залишення чинних „Правила благоустрою території міста Суми”, затверджених рішенням сесії Сумської міської ради від 23 червня 2004 року № 848-МР;
* користування Законом України „Про благоустрій населених пунктів”;
* прийняття рішення Сумської міської ради „Про Правила благоустрою, чистоти та порядку утримання території міста Суми”.
Альтернатива 1. Залишити чинними „Правила благоустрою території міста Суми”, затверджених рішенням сесії Сумської міської ради від 23 червня 2004 року № 848-МР.
Дана альтернатива не прийнятна через те, що чинні „Правила благоустрою території міста Суми” не відповідають вимогам діючих нормативно-правових актів України у сфері благоустрою, а тому не можуть ефективно регулювати відносини у зазначеній галузі, забезпечувати охорону прав і законних інтересів громадян та суб`єктів господарювання міста.
Альтернатива 2. Користування Законом України „Про благоустрій населених пунктів”.
Ст.34 Закону України „Про благоустрій населених пунктів” визначає, що „Правила благоустрою території населеного пункту – нормативно-правовий акт, яким установлюється порядок благоустрою та утримання територій об`єктів благоустрою. Правила розробляються для всіх сіл, селищ, міст і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування.” Таким чином Закон України „Про благоустрій населених пунктів” передбачає розробку та затвердження органами місцевого самоврядування правил благоустрою населених пунктів, оскільки користування виключно Законом України „Про благоустрій населених пунктів” не враховує особливостей у зазанченій сфері на місцях.
Отже, дана альтернатива не прийнятна.
Альтернатива 3. „Затвердження Правил благоустрою, чистоти, порядку утримання території міста Суми” забезпечить:
* дотримання вимог законодавства щодо затвердження органами місцевого самоврядування правил благоустрою території міста;
* чітке визначення прав і обов`язків громадян та суб`єктів господарювання;
* розмежування відповідальності між органами місцевого самоврядування, органами державної влади, суб`єктами господарювання, органами самоорганизації населення та громадянами;
* наявність единого систематизованого нормативно - правового акту, який регулює відносини, що у сфері благоустрою, визначає правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою міста і спрямовується на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини.
Таким чином, єдиною прийнятною альтернативою є затвердження „Правил благоустрою, чистоти, порядку утримання території міста Суми” як регуляторного акту, що цілком відповідає вимогам законодавства.
4.Механізми і заходи які забезпечать розв`язання визначених завдань у сфері благоустрію.
Организаційно-правовим механизмом для забезпечення розв`язання визначених завдань у сфері благоустрію є прийняття рішення органом місцевого самоврядування.
Рішення встановлює:
1. „Правила благоустрою, чистоти, порядку утримання території міста Суми”, які визначають:
* учасників правовідносин у сфері благоустрою;
* правила утримання та обмеження при використанні об`єктів благоустрою;
* права та обов`язки громадян, підприємств, установ, організацій, усіх форм власності у сфері благоустрою;
* встановлення заборони, щодо вчинення дій, що негативно впливають на благоустрій;
* основні вимоги до організації благоустрою.
2. Відповідальність за порушення законодавства у сфері благоустрою.
3. Програма благоустрою міста Суми.
4.Закріплення за суб`єктами господарської діяльності на договірних засадах території для її утримання в належному санітарно-технічному стані.
5. Обґрунтування можливостей досягнення визначених цілей.
Досягнення мети, зазначеної у п.2 цього Аналізу, є можливим завдяки затвердженню зазначеним рішенням Сумської міської ради „Правил благоустрою, чистоти, порядку утримання території міста Суми”.
Організацію виконання цього рішення пропонується покласти на заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради згідно з розподілом обов`язків, а контроль за виконанням - на постійні депутатські комісії.
6. Розробка рішення Сумської міської ради здійснюється за принципами:
* законності;
* гласності (відкритості та загальнодоступності);
* колегіальності;
* поєднання місцевих та держаних інтересів.
7. Визначення очікуваних результатів прийняття рішення
За результатами прийняття зазначеного рішення має бути досягнуті цілі, передбачені у п.2 цього Аналізу.
8. Аналіз вигод та витрат обраного методу.
Вигоди - покращення умов життєдіяльності населення, рівня благоустрою міста та якості міського середовіща.
Витрати - на оприлюдненням регуляторного акту, інвентаризацію, розвиток та утримання об`єктів благоустрію, на тиражування „Правил благоустрою, чистоти, порядку утримання території міста Суми”, та інформаційно-роз`яснювальну роботу.
9. Обґрунтування строку дії рішення
Рішення є регуляторним нормативно-правовим актом, який діє на невизначене коло осіб, є загальнообов`язковим до застосування на території міста Суми, строк дії якого довгостроковий (до прийняття нових нормативно-правових актів). У разі потреби за підсумками аналізу відстеження його результативності, до нього вносяться зміни та корегування. Ризик зовнішніх чинників відсутній, так як впровадження Правил відповідає чинному законодавству.
10. Визначення показників результативності рішення
10.1. Показником результативності рішення є зменшення кількісті порушень Правил благоустрою.
10.2. Витрачатимуться кошти на утримання у належному санітарному стані закріплених та прилеглих територій суб`єктами господарювання та фізичними особами, пов`язаними з виконанням вимог акту. Вказане утримання включає ручне або механічне прибирання, збір випадкового сміття, виконання власними силами або шляхом оплати послуг спеціалізованими організаціями робіт по прибиранню снігу, криги, здійсненню протиожеледних заходів.
Встановити конкретний розмір коштів на прибирання території та кількість суб`єктів господарювання, в тому числі і фізичних осіб не уявляється можливим.
10.3. У відповідності з ч.5 ст.12 Закону України „Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності” від 11.09.03 №1160-IV рівень поінформованості суб`єктів господарювання та фізичних осіб з основних положень рішення визначається кількістю осіб, які:
* які поінформовані про зазначене рішення через друковані засоби масової інформації Сумської міської ради;
* отримують регуляторний акт за запитами до органів місцевого самоврядування;
* отримують регуляторний акт або інформацію щодо основних його положень іншими шляхами.
11. Визначення заходів відстеження результативності рішення
Оцінка ефективності регуляторного акту буде здійснюватись за допомогою проведення базового та періодичного відстеження результативності регуляторного акту.
Результативність рішення буде відстежуватись за допомогою порівняння числових показників (кількість складених протоколів про адміністративні правопорушення).
Джерелами інформації для відстеження результативності регуляторного акту є висновки періодичніх перевірок, рейдів спеціально уповноважних представників органів державної влади, місцевого самоврядування, органів самоорганізації населення та їх оперативна інформація щодо стану благоустрою міста, а також кількість порушень „Правил благоустрою, чистоти та порядку утримання території міста Суми”.