Loner
Well-Known Member
Летальне озброєння США для України: механізми та наслідки
Іван Мединський, Інститут світової політики _ Четвер, 21 січня 2016,
Джавелін. Фото
Питання постачання американського летального оборонного озброєння в Україну було яблуком розбрату від початку конфлікту на Донбасі.
Одні стверджували, що це важливо для стримування Росії. Інші вважали, що постачання зброї в Україну призведе лише до ескалації конфлікту.
Немає єдності й у американській владі: тоді як Конгрес США виступає за рішучішу підтримку України, в тому числі за надання летального оборонного озброєння, адміністрація Обами досі обмежувалася нелетальною зброєю та підготовкою військових фахівців.
Ситуацію дещо змінило підписання президентом Обамою оборонного бюджету на 2016 рік. Цей документ відкрив шлях для надання Києву військової допомоги Україні на $300 млн, в тому числі летального оборонного озброєння.
Ми проаналізували, як це вплине на динаміку конфлікту на Донбасі.
Якщо коротко, то надання Україні американського летального оборонного озброєння навряд чи схилить чашу терезів на користь Києва.
Але це стане чітким сигналом і українському народу, і російському керівництву про готовність США до конкретніших дій у сфері безпеки.
І це твердження має під собою грунт.
Якою насправді є допомога США
Анексія Криму і конфлікт на сході України спонукали Сполучені Штати значно збільшити військову допомогу Україні.
Виходячи з планових показників на 2016 рік, Україна увійшла до переліку найбільших отримувачів американської допомоги.
У нещодавно підписаному Консолідованому законі про бюджетні асигнування на 2016 рік загальна сума видатків на допомогу Україні зросла від $514 млн до не менше ніж $658 млн.
Варто зазначити, що українсько-американська співпраця у сфері оборони була на доволі високому рівні ще до загострення конфлікту з Росією.
У перші роки незалежності допомога США скеровувалась на розвиток вільного ринку, демократичних інститутів, а також реформування сектора безпеки. У двотисячних обсяг допомоги знизився, але залишався відносно стабільним.
Із загальної суми зовнішньої допомоги на програми безпеки та оборони виділялося в середньому 35-40%.
Механізми та обсяги продажів озброєння Україні
Протягом останніх десяти років обсяг продажів озброєння Україні був порівняно невеликим. Україна не була на передовій у війні з міжнародним тероризмом, не була "історичним" отримувачем військової допомоги США, як Ізраїль або Єгипет.
Після проголошення незалежності Україна помилково вважала, що у неї немає ворогів, тому видатки на оборону були радикально знижені, бойові комплекси розібрані або продані, а реформа у сфері безпеки загальмувалася.
Ситуація кардинально змінилася після початку російської агресії.
Вона виявила, в якому занедбаному стані перебуває українська армія.
Саме тому керівництво країни звернулося до США із запитом на контрартилерійські системи, протитанкові керовані ракети, бронежилети, електронні системи та інше обладнання, якого не вистачало українській армії.
Варто означити, що США використовують кілька механізмів: програма продажу озброєння іноземним державам (Foreign Military Sales), програма продажу озброєння через прямі комерційні поставки (Direct Commercial Sales), програма продажу надлишків військової техніки та озброєння (Excess Defense Articles) та програма продажу озброєння в надзвичайних ситуаціях.
Україні озброєння продається через першу програму, в рамках якої переговори ведуться на рівні міністерств оборони обох країн, а також через прямі комерційні поставки. Угоди в рамках останньої програми найважче відслідковувати через обмежений доступ до даних про експорт озброєння.
Від початку конфлікту президент Обама засуджував російську агресію, але водночас чітко давав зрозуміти, що не бачить варіанту військового вирішення, і натомість схилявся до покарання Росії економічними санкціями.
Одним із аргументів проти надання летального озброєння була небезпека подальшої ескалації конфлікту і ризик потрапляння американської зброї в чужі руки.
Та вже за 9 місяців президент Обама поставив свій підпис під бюджетом, в якому передбачено виділення $300 млн на військову допомогу Україні й, зокрема, $50 млн — на летальне озброєння.
Влітку Обама ветував бюджет через питання, не пов’язані з Україною. Під час доопрацювання документа сума, виділена для України, зросла з $200 млн до $300 млн.
Це, звичайно, добра новина, та допомога Україні все ж лишається скромною у порівнянні з допомогою для сил безпеки Афганістану ($3,65 млрд) чи Іракського фонду ($715 млн).
На збільшення військової допомоги Україні частково вплинули такі чинники:
Постійні порушення режиму припинення вогню. Обама чітко дав зрозуміти, що США можуть змінити свою позицію щодо летального озброєння, якщо конфлікт не вдасться вирішити дипломатичним шляхом. Адже за рік після підписання перших мінських домовленостей від лінії зіткнення ще не відведена важка артилерія, спостерігачі ОБСЄ не можуть вільно пересуватися територією Донбасу, а сотні українських солдатів загинули за цей період.
Тиск Конгресу та інших груп впливу. Республіканська більшість у Конгресі постійно виступала за більш рішучі дії США щодо конфлікту в Україні, а профільні комітети від початку 2015 року рекомендували надати Україні летальне озброєння.
Рекомендації експертів та високопосадовців. За всебічну і комплексну західну підтримку України виступало чимало визнаних лідерів думок.
Та хоча схвалення Конгресом дозволяє уряду США постачати Україні бронебійні системи, гранатомети, міномети та стрілецьку зброю, є питання:
чи використає адміністрація Обами цю можливість?
Хоча озброєння, про яке йдеться, є летальним, основним його завданням є посилення обороноздатності української армії у разі наступальних дій проросійських сепаратистів.
Ще один важливий аспект полягає в тому, що на кошти, зарезервовані для України, не впливатиме загальна тенденція до скорочення американських видатків на оборону, яке триває з 2010 року.
Ініціатива сприяння безпеці в Україні була визначена в рамках фінансування операцій збройних сил за кордоном (overseas contingency operations), також відомого як "фонд війни", на який не впливають зміни у поточних витратах.
Іван Мединський, Інститут світової політики _ Четвер, 21 січня 2016,
You must be registered for see images
Джавелін. Фото
You must be registered for see links
Питання постачання американського летального оборонного озброєння в Україну було яблуком розбрату від початку конфлікту на Донбасі.
Одні стверджували, що це важливо для стримування Росії. Інші вважали, що постачання зброї в Україну призведе лише до ескалації конфлікту.
Немає єдності й у американській владі: тоді як Конгрес США виступає за рішучішу підтримку України, в тому числі за надання летального оборонного озброєння, адміністрація Обами досі обмежувалася нелетальною зброєю та підготовкою військових фахівців.
Ситуацію дещо змінило підписання президентом Обамою оборонного бюджету на 2016 рік. Цей документ відкрив шлях для надання Києву військової допомоги Україні на $300 млн, в тому числі летального оборонного озброєння.
Ми проаналізували, як це вплине на динаміку конфлікту на Донбасі.
Якщо коротко, то надання Україні американського летального оборонного озброєння навряд чи схилить чашу терезів на користь Києва.
Але це стане чітким сигналом і українському народу, і російському керівництву про готовність США до конкретніших дій у сфері безпеки.
І це твердження має під собою грунт.
Якою насправді є допомога США
Анексія Криму і конфлікт на сході України спонукали Сполучені Штати значно збільшити військову допомогу Україні.
Виходячи з планових показників на 2016 рік, Україна увійшла до переліку найбільших отримувачів американської допомоги.
У нещодавно підписаному Консолідованому законі про бюджетні асигнування на 2016 рік загальна сума видатків на допомогу Україні зросла від $514 млн до не менше ніж $658 млн.
You must be registered for see links
Варто зазначити, що українсько-американська співпраця у сфері оборони була на доволі високому рівні ще до загострення конфлікту з Росією.
У перші роки незалежності допомога США скеровувалась на розвиток вільного ринку, демократичних інститутів, а також реформування сектора безпеки. У двотисячних обсяг допомоги знизився, але залишався відносно стабільним.
Із загальної суми зовнішньої допомоги на програми безпеки та оборони виділялося в середньому 35-40%.
You must be registered for see links
Механізми та обсяги продажів озброєння Україні
Протягом останніх десяти років обсяг продажів озброєння Україні був порівняно невеликим. Україна не була на передовій у війні з міжнародним тероризмом, не була "історичним" отримувачем військової допомоги США, як Ізраїль або Єгипет.
Після проголошення незалежності Україна помилково вважала, що у неї немає ворогів, тому видатки на оборону були радикально знижені, бойові комплекси розібрані або продані, а реформа у сфері безпеки загальмувалася.
Ситуація кардинально змінилася після початку російської агресії.
Вона виявила, в якому занедбаному стані перебуває українська армія.
Саме тому керівництво країни звернулося до США із запитом на контрартилерійські системи, протитанкові керовані ракети, бронежилети, електронні системи та інше обладнання, якого не вистачало українській армії.
Варто означити, що США використовують кілька механізмів: програма продажу озброєння іноземним державам (Foreign Military Sales), програма продажу озброєння через прямі комерційні поставки (Direct Commercial Sales), програма продажу надлишків військової техніки та озброєння (Excess Defense Articles) та програма продажу озброєння в надзвичайних ситуаціях.
Україні озброєння продається через першу програму, в рамках якої переговори ведуться на рівні міністерств оборони обох країн, а також через прямі комерційні поставки. Угоди в рамках останньої програми найважче відслідковувати через обмежений доступ до даних про експорт озброєння.
Від початку конфлікту президент Обама засуджував російську агресію, але водночас чітко давав зрозуміти, що не бачить варіанту військового вирішення, і натомість схилявся до покарання Росії економічними санкціями.
Одним із аргументів проти надання летального озброєння була небезпека подальшої ескалації конфлікту і ризик потрапляння американської зброї в чужі руки.
Та вже за 9 місяців президент Обама поставив свій підпис під бюджетом, в якому передбачено виділення $300 млн на військову допомогу Україні й, зокрема, $50 млн — на летальне озброєння.
Влітку Обама ветував бюджет через питання, не пов’язані з Україною. Під час доопрацювання документа сума, виділена для України, зросла з $200 млн до $300 млн.
Це, звичайно, добра новина, та допомога Україні все ж лишається скромною у порівнянні з допомогою для сил безпеки Афганістану ($3,65 млрд) чи Іракського фонду ($715 млн).
На збільшення військової допомоги Україні частково вплинули такі чинники:
Постійні порушення режиму припинення вогню. Обама чітко дав зрозуміти, що США можуть змінити свою позицію щодо летального озброєння, якщо конфлікт не вдасться вирішити дипломатичним шляхом. Адже за рік після підписання перших мінських домовленостей від лінії зіткнення ще не відведена важка артилерія, спостерігачі ОБСЄ не можуть вільно пересуватися територією Донбасу, а сотні українських солдатів загинули за цей період.
Тиск Конгресу та інших груп впливу. Республіканська більшість у Конгресі постійно виступала за більш рішучі дії США щодо конфлікту в Україні, а профільні комітети від початку 2015 року рекомендували надати Україні летальне озброєння.
Рекомендації експертів та високопосадовців. За всебічну і комплексну західну підтримку України виступало чимало визнаних лідерів думок.
Та хоча схвалення Конгресом дозволяє уряду США постачати Україні бронебійні системи, гранатомети, міномети та стрілецьку зброю, є питання:
чи використає адміністрація Обами цю можливість?
Хоча озброєння, про яке йдеться, є летальним, основним його завданням є посилення обороноздатності української армії у разі наступальних дій проросійських сепаратистів.
Ще один важливий аспект полягає в тому, що на кошти, зарезервовані для України, не впливатиме загальна тенденція до скорочення американських видатків на оборону, яке триває з 2010 року.
Ініціатива сприяння безпеці в Україні була визначена в рамках фінансування операцій збройних сил за кордоном (overseas contingency operations), також відомого як "фонд війни", на який не впливають зміни у поточних витратах.