«Анатомия раскола» «Фильм второй» «Филаретовский раскол»

  • Автор теми bsv
  • Дата створення

bsv

Странник
Я б отреагировал, но тут уже дело не в том кто лучше знает историю и кто более убедительней говорит. Тут уже идет речь о вере. Конечно для неверующего все равно куда ходить и что за царьков. По тому мировоззрение соответствующие и все в мире просто так кроме денег. Вы смотрите на церковь и видите систему, деньги, политику, власть…

 

Ultraviolet

Active Member
А причины в том что каждый сам их должен найти. Вот это и будут причины.

Правду знают все, но каждый знает свой кусок правды а сопоставить ее воедино мало кто способен. Так как правда это и есть законы воплощенные Создателем. А фрагментарность как способ понимания этой правды это дело рук нечистой. Каждый знает свой кусок и кричит: поделить церкви, другой: Масква - мать городов русских, Третий: вообще какие то бредни.

Убеждать других в своих причинах так же тяжело как убедить в Дарвина в непорочном зачатии.

Правильно одно что чем дальше в истории ты будешь искать эти причиты и чем большиими фактическими данными ты обладаешь тем больше шансов увидеть максимальный кусок правды (причины).
 

Фокс Малдер

Торговець чорним деревом
Я б отреагировал, но тут уже дело не в том кто лучше знает историю и кто более убедительней говорит. Тут уже идет речь о вере. Конечно для неверующего все равно куда ходить и что за царьков. По тому мировоззрение соответствующие и все в мире просто так кроме денег. Вы смотрите на церковь и видите систему, деньги, политику, власть…

Це мені дуже нагадує комуністів, які чомусь лише за собою залишають імідж справжніх борців за соціальну справедливість. Так і Ви чомусь узурпуєте за собою "справжню віру", почуття іншим якої (за Вашими словами) просто неідомо.
А хочете Ви того, хи не хочете - церква вже давно невід"ємна від грошей, політики та влади.
Хіба не політичною була анафема Мазепи (головного церковного мецената тогочасної України) за вказівкою Петра І, хіба не політичним було цькування РПЦ в повоєнних роках на теренах Західної України УГКЦ, захоплення їх храмів, та підтримка репресій проти греко-католицького духовенства, хіба не політичним було втручання всіма можливими ресурсами РПЦ у виборчий процес на президентських виборах в Україні через свою філію у вигляді УПЦ МП (при першій ліпшій нагоді агітували за "єдиного" кандидата від влади, в той час як інші церкви у виборчий процес не втручались, а молились на київському Майдані за мир та злагоду в Україні), хіба не політичним можна назвати те, що РПЦ благословляє російські війська на бійню в Чечні, хіба не політичними треба назватими "хресні ходи" УПЦ МП в Криму проти американських резервістів... А як назвати те, що УПЦ МП вперто ігнорує українські зібрання чи то з нагоди святкування Незалежності, чи роковина Крут або Голодомору, але вхиляється канонізованому Ніколаю Романову...
Це 100%-на політика, бажаєте Ви це визнавати, чи ні. Фактор об"єктивний і від нашого бажання він не залежить.
 
N

niranjan

Guest
Відповідь: «Анатомия раскола» «Фильм второй» «Филаретовский раскол»

Митрополит Вострський Тимофій про УПЦ МП та гроші

13.07.2006

Цими днями у Києві перебуває частина Древа Животворчого Хреста, яку з Єрусалиму привіз для поклоніння митрополит Вострський Тимофій. Колись на сторінках нашого сайту ми вже згадували цього архієрея – після смерті Єрусалимського патріарха Діодора він був одним iз кандидатів на престол і його в цьому підтримувала Московська патріархія. Патріархом він не став, натомість патріарх Іриней, пізніше усунутий з престолу, звинуватив митрополита Тимофія у підготовці його вбивства.
Сам митрополит Тимофій – давній друг Московської патріархії, близький до митрополита Кирила (Гундяєва). Навчався у Ленінградських духовних школах, добре знає російську мову. Тому не дивно, що саме він – великий друг Росії – приїхав до Києві підтримувати Московський Патріархат.

Під час перебування у нього було взяте інтерв’ю, ми зупинимося на двох моментах з нього:

« – Чи можна привезення частиці Хреста з Єрусалима у Київ вважати доказом визнання Української Православної Церкви у Вселенському православ’ї?

– Природно, ми вважаємо, що Помісна Українська Православна Церква на чолі з Блаженнійшим Митрополитом Володимиром – це невід’ємна частина Вселенської Православної Церкви, яка єднається узами братньої любові».

Питання, в принципі, про одне, а відповідь – про інше. У Вселенському православ’ї не може бути визнання Української Православної Церкви (МП) – бо канонічно такої Церкви немає. Є частина визнаної Російської Православної Церкви, яка територіально розміщена в Україні, і яка, згідно внутрішніх рішень РПЦ, оголошена «Церквою» - у канонічно-технічному значенні цього слова. Але такої Церкви немає в диптихах (списку Церков), бо вона не має ані статусу автокефальної, ані статусу автономної. Тому спроба прирівняти статус УПЦ МП до статусу інших Церков, закладена у питання, – те саме, що серйозно доводити міжнародну правову рівність між Кримом і Білоруссю – бо ж обидві – «республіки».

У відповідь митрополит Тимофій говорить про те, чого ніхто й не заперечує – УПЦ МП є частиною Вселенської Христової Церкви. Але це зовсім не означає, що інші Помісні Церкви визнають її, як окрему, тим більше Помісну Церкву. Документальних доказів такого визнання – немає. Проте є лист патріарха Варфоломія до митрополита Володимира, в якому Перший нагадує другому, що ніякий він не «Предстоятель», а очолювана ним структура – не «Церква».

Що дивно – так це використання слова «Помісна». Не так давно митрополит Володимир вже здивував багатьох заявою, що УПЦ МП – і є та єдина Помісна Православна Церква, про необхідність створення якої говорить Президент. Дивно чути таке від ієрарха, який нещодавно став доктором богослів’я, бо ж у кожному посібнику з канонічного права ясно розтлумачується, що у юридичному значенні термін «Помісна Церква» дорівнює терміну «автокефальна, повністю незалежна Церква». А такою УПЦ МП не є.

Існує й інше розуміння слова «помісна» - місцева, первинна Церква. Але такою «помісною Церквою» є не тільки УПЦ МП, а й, скажімо, її Глухівсько-Конотопська єпархія. Бо кожен правлячий архієрей очолює місцеву, або «помісну» Церкву – що зовсім не означає можливості до кожної єпархії прикладати назву «Помісна». Тож тут і митрополит Тимофій, і митрополит Володимир лукавлять, користуючись необізнаністю пересічних віруючих.

Інший цікавий абзац – про фінансову сторону привезення святині в Україну:

« – Владика, багато світських людей вважають, що привезення святинь такого масштабу супроводжується якимись корисливими мотивами. Хтось нібито хоче на цьому заробити, не обов’язково гроші – можливо, авторитет або визнання…

– Після серйозної кризи, яку пережила наша Церква, було прийняте рішення ніякі святині нікуди не посилати. І тільки через особливе прохання Блаженнійшого Митрополита Володимира Патріарх і Священний Синод дозволили нам привезти в Україну частицю чесного Хреста».

Запитання й відповідь – вельми цікаві. Щойно перед цим журналіст питав: «Чи можна привезення … вважати доказом визнання…» очікуючи ствердної відповіді, яку й дав митрополит. А тут питає про те саме – але вже у негативному контексті. Тож, мабуть, перш, ніж брати інтерв’ю, необхідно було визначитись – чи корислива мета привезення святині (очевидно, що УПЦ МП прагнула у такий спосіб збільшити свій «авторитет і визнання», а Єрусалимська патріархія – здобути фінансову підтримку, про що далі) – це погано?

Цікавою є й відповідь – святиня прибула в Україну, не зважаючи на рішення Патріарха і Синоду «ніякі святині нікуди не посилати». Але було «особливе прохання» керівника УПЦ МП, яке переконало Патріарха з Синодом. Як же це сталося?

Щоб пролити світло на цю таємницю, достатньо співставити два факти. Перший – легітимність обрання патріарха Феофіла не визнає Ізраїль, а тому в банках не приймають підписані ним фінансові документи Патріархату. Очевидно, що такий стан речей відчутно відбивається на церковному бюджеті. Другий – до привезення святині причетні багаті меценати Микола Петренко, Вадим Рабинович, Юрій Бойко, Василь Горбаль, Людмила Русаліна й інші, про що свідчить «MiG-News». Там само раніше опубліковано й похвали на адресу Миколи Петренка, який «дуже допоміг» в організації привезення святині. Зі співставлення слів митрополита Тимофій й цих фактів народжується припущення: а чи не пожертвували вказані меценати відчутну суму на потреби Патріархату в обмін на дозвіл привезти святиню в Україну? Інакше – куди ще можна витратити значні кошти, вкладання яких у справу передбачає слово «меценат»?

Як би там не було – тисячі віруючих отримали можливість поклонитися Чесному Древу. І їм було байдуже, чи за неї заплачені гроші та як ця подія відіб’ється на авторитеті УПЦ МП…
 

Вкладення

N

niranjan

Guest
Відповідь: «Анатомия раскола» «Фильм второй» «Филаретовский раскол»

ВІДКРИТИЙ ЛИСТ 18.07.2006
ФІЛАРЕТ, Патріарх Київський і всієї Руси-України

ПРЕЗИДЕНТОВІ УКРАЇНИ
ЮЩЕНКУ В. А.
ВЕЛЬМИШАНОВНИЙ ВІКТОРЕ АНДРІЙОВИЧУ!

Написати цей лист до Вас мене спонукало опубліковане в Інтернеті Звернення до Президента України єпископату УПЦ Московського Патріархату, а також деяких архиєреїв інших помісних Церков, які брали участь у святкуванні 40-ліття єпископської хіротонії митрополита Володимира (Сабодана). До речі, митрополит Володимир був поставлений на єпископа з моєю участю як Екзарха України і постійного члена Священного Синоду.

Святкування ювілею Київського митрополита було організовано Московською патріархією, бо тільки вона має право запрошувати предстоятелів помісних Православних Церков. Метою цього заходу є чергова спроба знищити помісну Українську Православну Церкву, якою є УПЦ Київського Патріархату, й утвердити на території України Московський Патріархат, як єдину помісну Церкву для Росії та України.

Ми звинувачуємо УПЦ Московського Патріархату в розпалюванні релігійної ворожнечі, прикладами цього є Острог Рівненської області, Одеса, Харків, Чернігів та інші міста, автономна республіка Крим. В дестабілізації міжконфесійних відносин активну участь беруть Прогресивна Соціалістична партія України (керівник Наталія Вітренко), “Союз православних громадян” (керівник Валерій Кауров), “Прорив” та інші.

Українське законодавство забороняє розпалювання релігійної ворожнечі, але винні залишаються безкарними, і тому їхня незаконна діяльність набирає все більшого розмаху.

Антиукраїнські сили використовували УПЦ Московського Патріархату під час президентських виборів. Брудна агітація архиєреїв і духовенства цієї Церкви була порушенням як церковних канонів, так і українського законодавства. Але винні не були притягнені до відповідальності, і це надихнуло їх на порушення канонів та законів і на парламентських виборах.

Розпалювання релігійної ворожнечі спрямоване на розхитування державного корабля. В наш час, коли українське суспільство переживає парламентську нестабільність, боротьба за церковне майно з боку УПЦ Московського Патріархату має за мету підрив основ Київського Патріархату. Згідно з Указом Президента церковне майно повинно бути повернено всім конфесіям, а у Зверненні УПЦ МП говориться, що тільки Московський Патріархат має право на реституцію церковного майна. А Київський Патріархат такого права нібито не має. Згідно з останнім соціологічним дослідженням, проведеним авторитетним фондом “Демократичні ініціативи” з 1 по 11 червня 2006 року в усіх регіонах України, до УПЦ Київського Патріархату належить 27,8% дорослого населення, а до УПЦ Московського Патріархату – 18,3% дорослого населення. В той же час держава передала у власність або в користування УПЦ Київського Патріархату 1466 культових споруд, у т. ч. 198 пам’яток архітектури, а УПЦ Московського Патріархату – 5976 культових споруд, у т. ч. 1750 пам’яток архітектури. Виникає питання: де рівне ставлення до всіх конфесій?! Де справедливість і права віруючих громадян Київського Патріархату?!

У Зверненні йдеться про роз’єднане українське православ’я. Не менш болісним є це питання і для Київського Патріархату. Ми завжди виступали і виступаємо за єдину помісну Українську Православну Церкву. Не один раз зверталися з пропозицією шляхом діалогу вирішити це болюче для України питання. Наша пропозиція відкидалася з ходу. Та й у Зверненні нічого не говориться про діалог. Московську патріархію цікавить не утворення в Україні незалежної (автокефальної) Церкви, а повернення усієї української православної повноти під юрисдикцію Московського Патріарха. Тому Московська патріархія з допомогою спецслужб у 1992 році на неканонічному зібранні у Харкові спочатку розколола Українську Православну Церкву, а тепер звинувачує в розколі УПЦ Київського Патріархату і намагається підпорядкувати собі все українське православ’я шляхом маніпуляції канонами і навіть православним віровченням. Усім відомий Символ віри говорить про “єдину, святу, соборну і апостольську Церкву”. Але у Зверненні слово “соборна” замінено на “канонічна”. І під такою єрессю підписалися православні єпископи, в тому числі архиєреї інших Помісних Православних Церков! Нам здається, що останні не знали достеменно, яке Звернення вони підписують. Окрім того, іноземні архиєреї не мають права втручатися в майнові питання держави, до якої вони не належать.

Мене не дивує, що так звані українські архиєреї відстоюють інтереси Московської патріархії в Українській державі. Мене дивує, як деякі предстоятелі і представники помісних Церков могли підписати Звернення з вимогою про ліквідацію помісної Української Православної Церкви. Не думаю, що вони забули, в якій боротьбі їхні Церкви здобували свою автокефалію. Невже тільки їхні народи мають канонічне право на автокефалію, а український народ такого права не має? Про яку ж християнську любов вони проповідують з церковних амвонів?

Звернення УПЦ МП приховано закликає українську владу ліквідувати помісну Українську Православну Церкву (УПЦ Київського Патріархату) і тим самим припинити існування розколу в Україні. Нещодавно голова Відділу зовнішніх церковних зв’язків Московської патріархії, митрополит Смоленський Кирил (Гундяєв), висловився за вирішення питання церковного розколу в Україні “політичною волею української влади”. Слова московського ієрарха ніби були почуті в Україні. Нещодавно з екранів телевізорів українці побачили і почули, як один із лідерів певної політичної партії хвалився, що він спроможний ліквідувати як церковний розкол, так і політичний розкол в Україні.

Коли йдеться про УПЦ Київського Патріархату, про бажання припинити її існування, УПЦ Московського Патріархату готова користуватися “політичною волею української влади”, в той же час Звернення звинувачує ту саму українську владу у “грубому втручанні в церковне життя”. Виходить, що українська влада не має права сприяти утворенню в Українській державі помісної Української Православної Церкви, а ліквідувати таку Церкву вона має право, і це з їхньої точки зору не є “грубим втручанням в церковне життя”.

Єпископат, духовенство і віруючі УПЦ Київського Патріархату не можуть бути байдужими до розвитку подій останнім часом, коли порушуються їхні конституційні права. Адже в ст. 35 Конституції України сказано: “Кожен має право на свободу світогляду і віросповідання. Це право включає свободу сповідувати будь-яку релігію... безперешкодно відправляти одноособово чи колективно релігійні культи і ритуальні обряди, вести релігійну діяльність”. Ст.11: “Держава сприяє консолідації та розвиткові української нації, її історичної свідомості, традицій і культури, а також розвитку етнічної, культурної, мовної та релігійної самобутності...” (підкреслено авт.). Ст.8: “Норми Конституції є нормами прямої дії”.

На підставі Конституції України ми просимо Вас, вельмишановний Вікторе Андрійовичу, як гаранта Конституції, не допустити порушення конституційних прав віруючих УПЦ Київського Патріархату.

Закликаю на Вас Боже благословення.

З глибокою повагою

ФІЛАРЕТ
ПАТРІАРХ КИЇВСЬКИЙ
І ВСІЄЇ РУСИ-УКРАЇНИ
 

Вкладення

N

niranjan

Guest
Відповідь: «Анатомия раскола» «Фильм второй» «Филаретовский раскол»

Історія розколу в Українській Православній Церкві (1991-1992 роки)

01.11.2006
ігумен Євстратій (Зоря), прес-секретар Київської Патріархії

1-3 листопада 1991 р. у Трапезному храмі Києво-Печерської лаври відбувся Собор Української Православної Церкви, на якому було прийняте рішення про автокефалію. 15 років минуло з того часу. Ті архієреї, які підписували постанови про автокефалію УПЦ та висловили повну підтримку своєму Предстоятелю митрополиту Філарету, невдовзі майже у повному складі зрадили і його, і свої рішення. Зібравшись у Харкові на так званий «собор», вони своїми рішеннями закріпили розкол Української Церкви, який триває й досі. Публікація цієї історичної розвідки нагадує всім, які події переживала Українська Церква 15 років тому.

Згідно визначень Помісного собору Руської Православної Церкви від 7-8 червня 1990 року та Архієрейського собору РПЦ від 25-27 жовтня того ж року Грамотою патріарха Московського і всієї Руси Алексія ІІ від 27 жовтня 1990 року на ім’я митрополита Київського і всієї України Філарета Український Екзархат Руської Православної Церкви став незалежною і самостійною в управлінні Українською Православною Церквою. Відповідно до нового статусу Українська Православна Церква отримала право внутрішнього самоврядування, подібно до автономії деяких Церков світового Православ’я (Фінляндської, Японської). Нажаль при встановленні нового статусу УПЦ не було чітко окреслено розмежування повноважень між Московською патріархією та її установами з одного боку та установами УПЦ – з іншого. Віднесення остаточного рішення щодо статусу та прав УПЦ на майбутній Помісний собор РПЦ, який від 1990 року ще не збирався (хоча мав би збиратися, відповідно до чинної до 2000 р. редакції Статуту, кожні п’ять років, тобто у 1995 та 2000 роках) не сприяло нормальному співіснуванню УПЦ та РПЦ. Фактично межі незалежності та самостійності в управлінні УПЦ в складі Московського Патріархату визначалися особистими якостями Предстоятеля та єпископату Української Православної Церкви.

Початок розколу в УПЦ МП було покладено 24 червня 1991, коли заштатний єпископ Іонафан (Єлєцкіх), колишній Переяслав-Хмельницький, вікарій Київської єпархії, подав на ім’я Патріарха Московського і всієї Руси Алєксія ІІ та Священного Синоду Руської Православної Церкви «Рапорт», в якому звинувачував Предстоятеля Української Православної Церкви блаженнійшого митрополита Київського і всієї України Філарета (Денисенко) у діях, несумісних із саном архієрея Православної Церкви. Ще 23 квітня 1991 року Священним Синодом УПЦ було заслухано справу про звинувачення єпископа Іонафана у святотатстві – крадіжці майна Києво-Печерської Лаври; діях, спрямованих на підрив Святої Православної Церкви та порушенні архієрейської присяги. Не зважаючи на неодноразове запрошення, єпископ Іонафан на засідання Синоду не з’явився. Його було визнано винним за всіма пунктами обвинувачення і почислено за штат та заборонено у священнослужінні строком на три роки. Таким чином на час подання «Рапорту» владика Іонафан був осуджений законним церковним судом та перебував під забороною за свої гріхи перед Церквою, а тому, відповідно до церковних канонів, не може свідчити проти будь-якого архієрея Православної Церкви, доки сам себе не очистить від обвинувачень. Тому в Москві не дали жодної відповіді на рапорт заштатного єпископа, хоча з часом саме звинувачення, викладені у рапорті єпископа Іонафана, були покладені в основу «Судового діяння Архієрейського собору РПЦ» від 11 червня 1992 року про позбавлення митрополита Філарета священного сану.

Ще однією дійовою особою, яка відіграла значну роль у створенні та закріпленні розколу в УПЦ став митрополит Агафангел (Савін), якого Священний Синод Української Православної Церкви 7 серпня 1992 року призначив керуючим Івано-Франківською єпархією. На звільнену Вінницьку кафедру було призначено архієпископа Феодосія (Дикуна). Митрополит Агафангел Вінницьку єпархію не залишив і подав прохання про почислення його «на спокій».

19 серпня 1991 року у Москві, напередодні укладення нового Союзного договору, було вчинено спробу державного перевороту. Спроба виявилася невдалою і стала однією з головних причин того, що 24 серпня 1991 року Верховна Рада УРСР прийняла Акт про державну незалежність України. Таким чином в Україні утворилися канонічні умови для проголошення Української Православної Церкви (Московського Патріархату) автокефальною (34 Апостольське правило, правила 17 Четвертого та 38 Шостого Вселенських Соборів).

30 серпня та 3 вересня 1991 року в Москві відбулися засідання Священного Синоду РПЦ, останнє – з нагоди 30-річчя архіпастирського служіння патріарха Алєксія ІІ (Редігера). У своїй промові після святкового богослужіння, присвяченого відзначенню цієї події він, зокрема, сказав: «Одной из главных задач своего служения я называл укрепление всеправославного единства. Да, сегодня мы должны быть, как никогда, едины». Ці слова стали визначальними у політиці Московського патріарха, який, разом з керівництвом РПЦ, пішов на все для того, щоб Російська Церква залишилася церковною імперією.

6-7 вересня 1991 року в Києві відбувся Архієрейський собор Української Православної Церкви, на якому було вирішено скликати в місті Києві 1-3 листопада 1991 року Собор УПЦ – вищій соборний і керівний орган Української Православної Церкви. На цей Собор було винесене питання про необхідність повної канонічної незалежності Української Православної Церкви – автокефалії. Також Архієрейським собором УПЦ була розглянута справа єпископа Іонафана (Єлєцкіх). Виходячи з того, що ним на ім’я патріарха Алєксія і Священного Синоду РПЦ 6 вересня 1991 року було подано доповідну записку, в якій він всі звинувачення на адресу митрополита Філарета визнає «наклепом, а письмові свідчення з цього питання - зловмисною брехнею, що переслідує особисті корисливі цілі», а також враховуючи шкоду, яку єпископ Іонафан наніс своїми діями Українській Православній Церкві, Архієрейський собор УПЦ позбавив його священного сану. Дане рішення не було оскаржене ні самим колишнім єпископом Іонафаном, а ні будь-якою іншою особою чи інституцією, і таким чином вступило у законну силу. Тому є протиканонічним, коли згодом, після того, як митрополит Філарет Архієрейським собором РПЦ був «позбавлений сану», колишнього єпископа Переяслав-Хмельницького монаха Іонафана було призначено на архієрейську кафедру та посаду Керуючого справами УПЦ МП.

Рішенням Собору митрополит Івано-Франківський Агафангел, згідно поданого прохання, був почислений на спокій.

Враження, яке справило на Московську патріархію рішення Архієрейського собору УПЦ про винесення на Собор УПЦ питання про автокефалію Української Православної Церкви можна порівняти з вибухом бомби. Митрополита Філарета було терміново викликано до Москви для дачі пояснень з цього приводу. Для того, щоб він міг зустрітися з патріархом Алексієм, останній навіть відмінив свій офіційний візит до Англіканської Церкви (він відбувся лише наприкінці жовтня). Але Предстоятель УПЦ до Москви не поїхав, бо скликання Соборів УПЦ та їх порядок денний є її внутрішньою справою, і ці питання не входять до компетенції Патріарха Московського і всієї Руси. В інформації, поданій «Московским церковным весником» про Архієрейський собор УПЦ, жодним словом не згадано про його рішення скликати Собор УПЦ та про позбавлення єпископа Іонафана священного сану. Складається враження, що в Московській патріархії сподівалися не допустити проведення Собору УПЦ.

В інтерв’ю журналу «Людина і світ» митрополит Філарет розповів про те, які плани відносно нього, як Предстоятеля УПЦ, мали керівники Московського Патріархату: «Доки я займав таку позицію, що УПЦ повинна залишатися у складі Московського Патріархату, доти (вони) спиралися на мене, як на наріжний камінь. Вони говорили, що доки митрополит Філарет на Київській кафедрі, доти Українська Церква не вийде зі складу РПЦ. Навіть вручаючи Грамоту про самостійність в управлінні, мені говорили, що доки я живий, вони впевнені, що Українська Церква буде разом з Московським престолом. Їх бентежив лише розвиток подій після того, як мене не стане. Але коли вони побачили, що той, на кого вони мали надію, повів Церкву до незалежності, тоді вони вдалися до радикальної протидії».

25 вересня та 22 жовтня 1991 року в Москві відбулися засідання Священного Синоду РПЦ. На останньому у зв’язку з проведенням 1-3 листопада 1991 року в Києві Собору УПЦ та питанням, що винесено на його розгляд, було прийнято «Заяву Священного Синоду Руської Православної Церкви», в якій, зокрема, говорилося: «Московский Патриархат и далее будет идти путем укрепления единства и соборности входящих в него епархий и их объединений. Однако мы решительно выступаем против того, чтобы эти изменения осуществлялись вопреки воле народа Божия, составляющего Церковь, с пренебрежением к свщенным канонам и в силу чуждых Церкви политических расчетов». З цієї заяви видно, що ще до рішення Собору УПЦ про необхідність для неї автокефалії, Священний Синод РПЦ займає жорстку позицію на збереження організаційної єдності Московського Патріархату. Тому ним заздалегідь прагнення автокефалії визнається таким, що «суперечить волі народу Божого та канонам». В цьому відчувається радянській вишкіл членів Синоду, які свою волю видають за волю народу Божого. І чи Собор УПЦ не є тим органом, який має висловлювати цю волю? Особливо дивними є слова про «чужі Церкві політичні розрахунки» коли вони виходять з-під пера тих ієрархів РПЦ, які десятки років перед цим займалися церковним обслуговуванням «миротворчих ініціатив» радянського уряду, засуджували «світовий імперіалізм» тощо.

1 - 3 листопада 1991 року у Трапезному храмі Києво-Печерської Лаври відбувся Собор Української Православної Церкви. На Соборі були присутні 91 делегат з яких 23 єпископи. Відповідно до «Определения Собора Украинской Православной Церкви по вопросу полной самостоятельности Украинской Православной» Собор прийняв звернення до Патріарха Алексія ІІ та єпископату РПЦ, в якому, зокрема, говориться: «Участники Собора, представляющие весь украинский епископат, клир, мирян, монастыри и духовные учебные заведения, единогласно определили обратится к Вашему Святейшеству и епископату Русской Православной Церкви с просьбой даровать Украинской Православной Церкви полную каноническую независимость, т. е. автокефалію». Також Собором прийнято «Определения по религиозной ситуации на Украине и по другим вопросам церковной жизни». Особливо важливими з цих визначень є пункти 5 та 6. В п. 5 Собор відкидає всі звинувачення на адресу Предстоятеля УПЦ митрополита Філарета і підтверджує його обрання Предстоятелем УПЦ, а в п. 6 підтверджує рішення Священного Синоду про позбавлення забороненого у священнослужінні єпископа Іонафана (Єлецкіх) священного сану.

Жодне з рішень Собору органами Московської патріархії не було опротестоване, а законність рішень Собору ані в той час, ані тепер, офіційно або аргументовано не заперечувалася. В той же час у московській та промосковській українській пресі розгортається справжня інформаційна війна проти митрополита Філарета. Розпочалося все зі статі в «Огоньке» (№ 48 та №49 за 1991 рік) Олександра Йосиповича Нєжного «Его Блаженство без митры и жезла» ц якій витягаються на світло звинувачення колишнього єпископа Іонафана, а також митрополита Агафангела, деяких ченців Києво-Печерської Лаври, прийомної дочки Євгенії Петрівни Родіонової Віри Медвідь та інших осіб, які з тих чи інших причин були незадоволені митрополитом Філаретом.

Необхідно згадати атмосферу «боротьби» зі всім, що мало відношення до колишнього режиму – КПРС, КДБ, бюрократами та великодержавними шовіністами – в якій писалася і згадана стаття. В ній митрополит Філарет був звинувачений у зв’язках з партійними функціонерами, КГБ, подавався в образі типового радянського функціонера, хвиля боротьби з якими якраз накрила тоді суспільство. Це у сучасній Росії співробітництво з КДБ вважається виявом справжнього патріотизму, а в ті часи ярлик «кадебіста» був відвертою лайкою. О. Нєжний, який відразу після рішення Синоду УПЦ провести Собор УПЦ, у кінці вересня 1991 року відвідав Київ з метою збирання компромату, вдало виконав своє завдання.

Як вже було вказано, незалежність і самостійність УПЦ в управлінні головним чином залежала від особи Предстоятеля УПЦ та єдності українського єпископату. Саме тому у високих московських кабінетах обрали сталінську тактику боротьби – «немає людини – немає проблеми». Там розуміли, що УПЦ без митрополита Філарета не буде здатною боротися за автокефалію.

В той же час Московська патріархія всіма можливими способами намагалася виграти час для розгортання інформаційної війни проти митрополита Філарета та автокефалії УПЦ. Якщо протягом двох місяців – вересня і жовтня – відбулося чотири засідання Синоду РПЦ, то після Собору УПЦ, який поставив питання про автокефалію УПЦ, Синод РПЦ не збирався аж до 25 грудня 1991 року, тобто протягом двох місяців. Офіціоз Московської патріархії, «Московский церковный вестник», також протягом двох місяців, не повідомляв про Собор УПЦ та його рішення. Така інформація з’явилася лише у останньому за 1991 рік, 21 номері. 25-27 грудня 1991 року в Москві проходило засідання Священного Синоду РПЦ, на якому було зроблено спробу натиснути на митрополита Філарета, поставити під сумнів добровільність рішень Собору УПЦ та заперечити необхідність автокефалії. Результатом роботи Синоду було рішення передати документи Собору УПЦ на розгляд архієреїв Руської Православної Церкви.

Синодом також було прийнято заяву з приводу утворення СНД, в якій зокрема зазначалося: «Историческая общность и братство славянских народов, крещеных в единой купели, не должны разрушаться. При государственной самостоятельности мы должны остаться духовно едиными, черпая в этом единстве силу для обновления жизни … Православные христиане надеются, что новые отношения между государствами Содружества – исключат попытки создать государственную, господствующую религию или ідеологію». Зрозуміло, що мова йде не про пануюче положення самої РПЦ… З наведеної заяви можемо бачити, що у Священному Синоді, а відповідно, і в єпископаті Руської Православної Церкви, не існувало навіть припущення про те, що Українська Православна Церква може отримати автокефалію. Головним питанням, яке стало перед Священноначалієм РПЦ, було питання не про автокефалію УПЦ, а про те, як цю автокефалію не надати.

Напередодні призначеного на 1 грудня 1991 року референдуму про державну незалежність України в Києві пройшов Міжрелігійний форум. Головною метою його проведення було обнародування політики керівництва нової держави в області релігії. Головною тезою цієї політики мали стати слова Голови Верховної Ради України Л. М. Кравчука про те, що в «незалежній державі повинна існувати незалежна Православна Церква». Ця теза повністю відповідає історичним традиціям та канонічному праву Православної Церкви, але категорично не сприймається в Московському Патріархаті. Якби державна влада України послідовно відстоювала свою позицію, то, можливо, тиск з боку московських церковних і світських кіл не мав би таких згубних наслідків для Української Православної Церкви. Але цього, на жаль, не відбулося.

З приводу київського Міжрелігійного форуму в «Московском церковном вестнике» з’явилась стаття під назвою «Самостийность, «незалежность» и автокефалія». З самої назви статті можемо зрозуміти ставлення високих московських церковних кіл до державності України та автокефалії її Церкви – в російській мові слова «незалежность» та «самостийность» завжди мали лайливо-принизливе значення (що є дуже симптоматичним). Головними тезами статті є наступні:

- вимоги автокефалії УПЦ продиктовані суто політичними розрахунками, а тому не є тривалими (мабуть мається на увазі те, що Україна, як держава, довго не проіснує, а тому політичні передумови автокефалії зникнуть самі собою); - ідея автокефалії УПЦ вигідна уніатам і Римо-Католицькій Церкві, або й навіть вигадана ними; - на автокефалію не погодяться віруючі (у даному випадку «віруючі» виконують роль радянських «трудящих» за «численними проханнями» якийх все відбувалося у СССР).

Автор статті зауважує: «Следует признать, что краткосрочный эффект предоставления автокефалии Украине (не Церкві, а саме Україні – авт.) будет, по видимому, положительным: болезненный раскол ликвидируется», хоча тут таки висловлює думку про те, що «успех (об’єднання УПЦ та УАПЦ – авт.) будет зависеть от того, кто возглавит этот процесс: личность лидера не должна вызывать нареканий ни с чьей стороны». Таким чином у статті викладено основні аргументи Московського Патріархату проти автокефалії УПЦ, хоча, мабуть, головним аргументом для нього є «этого не может быть потому, что этого не может быть никогда».

Занепокоєні інформаційною війною проти Предстоятеля УПЦ та її автокефалії, єпископи, що зібралися на святкування дня народження митрополита Філарета 23 січня 1992 року, підписали звернення до патріарха Алексія, Синоду та єпископату РПЦ, в якому висловлене прохання пришвидшити процес розгляду документів Собору УПЦ про автокефалію. «У нас создается впечатление, что положительное решение этого вопроса умышленно затягивается» – зазначено у зверненні.

Того ж дня відбулося засідання Священного Синоду УПЦ, на якому єпископа Донецького Аліпія було звільнено від керування єпархією згідно його прохання від 8 січня 1992 року і призначено вікарієм Київської єпархії. Єпископів Чернівецького Онуфрія та Івано-Франківського Іларіона переміщено один на місце другого, а єпископа Тернопільського Сергія призначено вікарієм Київської єпархії. Всі вищезгадані єпископи (окрім Іларіона, нинішнього митрополита Донецького УПЦ МП) не підкорились рішенню Синоду і не звільнили своїх попередніх кафедр, перестали поминати за Божественною літургією Предстоятеля УПЦ і цим фактично учинили розкол. Заштатний митрополит Агафангел у своїй колишній Вінницькій єпархії також почав сіяти церковну смуту, підбурюючи духовенство до переходу у пряме підпорядкування Московському Патріархові. Таким чином фактичний розкол в Українській Православній Церкві стався взимку 1992 року. 4 лютого 1992 року патріарх Алексій направив митрополиту Філарету телеграму на захист розкольницьких дій трьох єпископів УПЦ і закликав його по відношенню до розкольників «не принимать канонических прещений».

Звернення єпископату було відвезене до Москви архієпископом Лазарем і єпископами Варфоломієм та Андрієм. 18-19 лютого 1992 року у Москві відбулося засідання Синоду РПЦ, на якому митрополит Філарет був відсутній. З приводу звернення єпископату УПЦ від 23 січня патріарх Алексій та Синод направили «Послання» до митрополита Філарета та єпископату УПЦ, в якому говориться наступне: «Со всей определенностью мы свидетельствуем, что Священный Синод РПЦ не имеет отношения к тем церковным смутам, которые развиваются в пределах УПЦ и приносят нам глубокую боль. Что касается антицерковных кампаний в средствах массовой информации, то они, в первую очередь, направлены против нашего Священного Синода и авторитета Церкви и остаются на совести их авторов … В целях предотвращения (нового розколу УПЦ – атв.) необходимо всем нам действовать честно, незлобиво, осмотрительно и мудро, не допуская «стихиям мира сего» восторжествовать над пастырским долгом и ответственностью… Мы обещаем Вам сделать все, от нас зависящее, чтобы решение о будущем Православия на Украине было принято в соответствии с подлинными (sic!) чаяниями ее благочестивого православного народа… Каждый, кто остается верным Православию, получит наше каноническое пастырское окормление и не будет брошен на произвол сил зла». Таким чином Московська патріархія без жодних аргументів ставить під сумнів чинність рішень Собору УПЦ і повідомляє про свою підтримку розкольницьких дій, спрямованих на недопущення отримання УПЦ автокефалії. Синод прийняв рішення про проведення 31 березня - 4 квітня 1992 Архиєрейського собору РПЦ для розгляду Звернення єпископату УПЦ від 3 листопада 1991 року про надання їй автокефалії.
 
N

niranjan

Guest
Відповідь: «Анатомия раскола» «Фильм второй» «Филаретовский раскол»

Історія розколу в Українській Православній Церкві (1991-1992 роки)

01.11.2006
ігумен Євстратій (Зоря), прес-секретар Київської Патріархії

Продовження....

3-4 березня відбулися засідання Священного Синоду УПЦ, на яких попередні рішення щодо єпископів-розкольників були залишені без змін. Внаслідок дій Московського Патріархату становище в Українській Православній Церкві перетворилося на вибухонебезпечне. З огляду на попередні заяви та дії Московського Патріархату Архієрейський собор РПЦ не віщував для УПЦ нічого доброго. Тому митрополит Філарет не виключав можливості застосувати «інші, законні з точки зору канонів, заходи, щоб одержати автокефалію», зокрема звернення до Східних Патріархів.

На Архієрейському соборі в Москві замість того, щоб розглядати питання про автокефалію УПЦ, було організовано травлю митрополита Філарета. Його звинуватили у аморальному житті і перед ним було поставлено єдину вимогу – залишити Київську кафедру та посаду Предстоятеля УПЦ. Як вже було вказано, незалежність УПЦ в управлінні цілком залежала від особи Предстоятеля, він же був і головним рушієм боротьби за автокефалію, а тому позбувшись його Московський Патріархат мав надію разом розрубити «гордіїв вузол» автокефалії УПЦ. На Соборі лунали погрози позбавити УПЦ дарованої незалежності в управлінні, а тому, під тиском обставин митрополит Філарет погодився на Архиєрейському соборі УПЦ подати у відставку з посади Предстоятеля. «Архиерейский Собор принял к сведению заявление Преосвященного Филарета, Митрополита Киевского и всея Украины, о том, что во имя мира церковного он подаст прошение на очередном Архиерейском Соборе УПЦ об освобожении его от обязанностей Предстоятеля Украинской Православной Церкви. Архиерейский Собор с пониманием отнесся к позиции Преосвященного митрополита Филарета, выразив ему благодарность за архипастырские труды на Киевской кафедре, благословив нести епископское служение на другой кафедре Украинской Православной Церкви». Але насильство над Предстоятелем не вирішило проблеми автокефалії УПЦ.

Прибувши у Київ митрополит Філарет 14 квітня зібрав прес-конференцію, на якій розповів про перебіг подій на соборі у Москві та відмовився від своєї заяви про відставку, бо така відставка не принесе миру для Церкви, суперечить волі віруючих та є неканонічною (зокрема, порушує 4 правило Кирила Олександрійського). У відповідь Московським Патріархатом було інспіровано збори частини єпископів УПЦ у Житомирі, де, між іншим, був присутній в якості правлячого архієрея Вінницької єпархії заштатний митрополит Агафангел. Збори прийняли Звернення до керівництва Московського Патріархату, в якому містилася підтримка його дій та заклик сприяти звільненню митрополита Філарета від займаної посади.

Грубо порушуючи права Української Православної Церкви Священний Синод РПЦ на засіданні 7 травня у категоричній формі вимагав від митрополита Філарета до 25 травня зібрати Архієрейський собор УПЦ та подати на ньому у відставку, а 21 травня прийняв постанову, згідно якої рядовому єпархіальному архієрею митрополиту Харківському Никодиму, всупереч православних канонів та Статуту УПЦ, доручалося, без діючого Предстоятеля УПЦ, скликати Архієрейський собор УПЦ. Як бачимо, керівництво Руської Православної Церкви своєю діяльністю не тільки спровокувало розкол УПЦ, але й усіма силами і методами підтримувало й плекало його.

Остаточне організаційне оформлення розколу в Українській Православній Церкві відбулося на так званому «Харківському соборі» – зборах єпископату УПЦ, проведених з благословення Священного Синоду РПЦ митрополитом Харківським Никодимом за відсутності Предстоятеля УПЦ митрополита Філарета, якого навіть не було запрошено. Саме проведення так званого собору було організоване спецслужбами, про участь яких у діяльності цих зборів свідчать очевидці. Всупереч православним канонам та Статутові УПЦ незаконними зборами єпископів у Харкові митрополит Філарет, без слідства був засуджений до звільнення з посади та заборони у священнослужінні. На місце діючого Предстоятеля УПЦ було незаконно обрано митрополита Ростовського, керуючого справами Московського Патріархату Володимира (Сабодана), українця за походженням та лояльного по відношенню до Московської патріархії. 11 червня 1992 року Архиєрейський собор РПЦ неканонічно позбавив митрополита Філарета священного сану, тим самим остаточно прийнявши бік розкольників з числа єпископату УПЦ.

Розглянувши історію розколу в Українській Православній Церкві в підпорядкуванні Московського Патріархату, можемо зробити наступні висновки.

1. Автокефалія УПЦ – не примхи окремих осіб, а історично і канонічно обумовлений необхідний статус Православної Церкви в Україні.

2. Жодне з обвинувачень, висунених проти митрополита Філарета, не було не тільки доведене, але навіть просто досліджене. Т. зв. судочинство насправді грунтувалося не на фактах, а на необхідності позбутися владики Філарета.

3. Керівництво Руської Православної Церкви несе головну відповідальність за розкол в Українській Православній Церкві, який був ним інспірований і всіляко підтримуваний.

4. Єпископат УПЦ винний як у порушенні власних постанов (Собору УПЦ 1991 року), заяв та звернень, в яких неодноразово висловлювалася підтримка митрополиту Філарету, як Предстоятелю УПЦ, так і в підтримці інспірованого керівництвом РПЦ розколу.

5. Розкол в Українській Православній Церкві – неприродне явище, яке виникло через втручання у церковні справи спецслужб, вороже налаштованих до України російських та промосковських українських політичних та церковних діячів. Якщо обмежити закордонне втручання у справи Української Православної Церкви, то подолання протиріч в Українському Православ’ї стане цілком реальним.

P.S. Пройшло 15 років. Значна кількість учасників так званого «Харківського собору» лежить у могилах, дехто хоч і живий, але важко хворіє. Так чи інакше всі предстануть перед Престолом Божим. І там, на нелицемірному Суді, не допоможуть ні заслуги перед РПЦ, ні зв’язки з КДБ. Там кожен ієрарх УПЦ дасть відповідь на питання: що він зробив або що не зробив для того, щоб залікувати церковний розкол в Україні.

На фото : Архієреї - учасники "Харківського розколу".
 

Вкладення

bsv

Странник
Есть еще предположение:
Церковный раскол это следствие раскола Украинского народа
нет обще национальной идеи. Запад Украины тянет в одну сторону, восток и юн в другу. Нет стабильности не в народе и нет в политики.
И это дает повод для беспокойства. Если Украина получит автокефалию, то учитывая не стабильную политическую обстановку, есть вероятность, что политики смогут спекулировать на православии. С учетом своих интересов конечно же, а не исходя интересов народа, в том числе верующей части народа. И это произведет еще к большему расколу.

Из за неопределенности и разобщенности Украинской нации, возникают проблемы не только в церковной среде. К примеру по отношению к вступлению в НАТО, ЕС…

Так же есть еще мысль: «Може перед тим як мутюкати клятих москалів і кричати НАТО Ні, спершу поговоримо між собою? І навчимось слухати, і поважати не тільки свої переконання»



ЗЫ: Не знаю, может в этом что-то есть.
 
Зверху