Панове, перепрошую, але я знову не втримався, щоб не прокоментувати ось це:
"Коляда была божеством, причем одним из влиятельных...
Полагают, что Коляда признавалась славянами за божество веселья, потому-то его и призывали, кликали в новогодние празднества веселые ватаги молодежи...
Коляда — веселое, желанное божество..."
КОЛЯДА ніколи у давніх слов'ян не був (була) богом. Це назва свята, що має римське походження. Коляда вперше названий БОГОМ в Густинському літописі (1623 -1627 рр.). Потім його ім'я як бога було повторене кілька разів, вкючаючи знаменитий Синопсис (1674 р.). Ну, а далі вже пішло-плоїхало... Та власне можете самі переконатись. Ось ці фрагменти :
Густинський літопис:
"Шостий – Коляда; сьому празник прескверний буває 24 грудня. А тому й нині, хоч і благодать Різдвом Христовим осіяла нас, і ідоли згинули, та, одначе, диявол ще й досі у безумних пам'ять свою вдержав: сьому бісу в пам'ять проста чадь сходиться в надвечір'я Різдва Христового і співають пісні такі, в яких хоч і про Різдво Христове поминають, та більше Коляду-біса величають".
Синопсис":
"Шостий ідол – Коляда – бог празничний. На його честь свято велике місяця грудня 24 дня святкують. Хоча люди руські й Святим Хрещенням просвітилися, й ідолів викорінили, але дехто пам’ять того біса Коляди й до сьогодні не перестає поновлювати. Почавши з самого Різдва Христового, повсякденно збираються на богомерзенні ігрища, пісні співають, і в них, хоча й про Різдво Христове згадують, але тут же беззаконно й Коляду – давню спокусу диявольську – часто повторюючи, додають".
Неозброєним оком видно, що автор "Синопсису" просто "передрав" свідчення про "біса" Коляду з "Густинського літопису". Отже, цей бог має своє індивідуальне авторство, свято Коляди перетворив у БОГА Коляду невідомий автор Густинського літопису. Цей ранньомодерний книжник, наслідуючи польських хроністів (Длугоша, Мєховського, Кромера, Стрийковського) і є справжнім творцем нового слов'янського бога. Бог Коляда (поряд з Купалою), вигаданий київськими міфографами XVII століття, так сильно закріпився в літературній традиції, що й до цього часу важко знайти підручник, де б він не згадувався нарівні з іншими давньословянськими богами. Між іншим, якщо хтось знайде ім'я цього бога (не свята) раніше XVII ст. - буду вдячний.
"Коляда была божеством, причем одним из влиятельных...
Полагают, что Коляда признавалась славянами за божество веселья, потому-то его и призывали, кликали в новогодние празднества веселые ватаги молодежи...
Коляда — веселое, желанное божество..."
КОЛЯДА ніколи у давніх слов'ян не був (була) богом. Це назва свята, що має римське походження. Коляда вперше названий БОГОМ в Густинському літописі (1623 -1627 рр.). Потім його ім'я як бога було повторене кілька разів, вкючаючи знаменитий Синопсис (1674 р.). Ну, а далі вже пішло-плоїхало... Та власне можете самі переконатись. Ось ці фрагменти :
Густинський літопис:
"Шостий – Коляда; сьому празник прескверний буває 24 грудня. А тому й нині, хоч і благодать Різдвом Христовим осіяла нас, і ідоли згинули, та, одначе, диявол ще й досі у безумних пам'ять свою вдержав: сьому бісу в пам'ять проста чадь сходиться в надвечір'я Різдва Христового і співають пісні такі, в яких хоч і про Різдво Христове поминають, та більше Коляду-біса величають".
Синопсис":
"Шостий ідол – Коляда – бог празничний. На його честь свято велике місяця грудня 24 дня святкують. Хоча люди руські й Святим Хрещенням просвітилися, й ідолів викорінили, але дехто пам’ять того біса Коляди й до сьогодні не перестає поновлювати. Почавши з самого Різдва Христового, повсякденно збираються на богомерзенні ігрища, пісні співають, і в них, хоча й про Різдво Христове згадують, але тут же беззаконно й Коляду – давню спокусу диявольську – часто повторюючи, додають".
Неозброєним оком видно, що автор "Синопсису" просто "передрав" свідчення про "біса" Коляду з "Густинського літопису". Отже, цей бог має своє індивідуальне авторство, свято Коляди перетворив у БОГА Коляду невідомий автор Густинського літопису. Цей ранньомодерний книжник, наслідуючи польських хроністів (Длугоша, Мєховського, Кромера, Стрийковського) і є справжнім творцем нового слов'янського бога. Бог Коляда (поряд з Купалою), вигаданий київськими міфографами XVII століття, так сильно закріпився в літературній традиції, що й до цього часу важко знайти підручник, де б він не згадувався нарівні з іншими давньословянськими богами. Між іншим, якщо хтось знайде ім'я цього бога (не свята) раніше XVII ст. - буду вдячний.