Whisper
Well-Known Member
Сейм Польщі проголосував за постанову, якою визнав події, що розгорнулися на Волині у 1943-45 роках, "геноцидом, вчиненим українськими націоналістами проти мешканців ІІ Речі Посполитої".
День 11 липня, згідно з проголосованим у п’ятницю документом, проголошується Національним днем пам’яті геноциду.
Президент Петро Порошенко та МЗС України заявили, що шкодують з цього приводу.
ВВС Україна відповідає на основні питання, пов’язані з цим рішенням, причинами та наслідками його ухвалення.
Як історики розглядають події 1943-44 років на Волині?
Українська та польська історіографії мають різні підходи до опису тих подій.
Поляки називають їх "Волинською різаниною". У тамтешніх підручниках читаємо: протягом цього періоду українські націоналісти за підтримки частини місцевого населення систематично знищували поляків, які жили на теренах Волині, тоді окупованої німецькими військами. За підрахунками польських істориків, хвиля насильства, яка прокотилася цими землями, забрала життя від 60 до понад 100 тисяч поляків.
Апогеєм "Волинської різанини" польські дослідники вважають 11 липня 1943 року – "криваву неділю". Цього дня, за їхніми словами, бійці українського націоналістичного підпілля здійснили скоординовані напади на кілька десятків польських сіл.
Українські історики називають ці події "Волинською трагедією". У працях більшості вітчизняних істориків йдеться про обопільні етнічні чистки. При цьому українські науковці не заперечують, що кількість жертв серед цивільних мешканців – поляків є більшою, ніж кількість загиблих українців, однак сумніваються у масштабі цифр, якими оперують польські історики та політики.
Чому ця тема взагалі важлива? Це ж було так давно.
В українському суспільно-політичному дискурсі теми "Волинської трагедії" фактично не існує.
Чи не єдине опитування громадської думки на цю тему, проведене в Україні, датоване 2003 роком. Згідно з даними Центру Разумкова, лише 8% українців тоді заявляли, що добре поінформовані про ті події, близько 28% – "щось чули про них". Майже половина респондентів чесно зізнавалися: не чули про цю трагедію взагалі нічого.
Звичайно, відтоді ситуація могла змінитися, однак навряд чи зараз можна говорити про те, що пересічний українець відчуває щось на кшталт причетності чи бодай цікавості до тих подій.
Натомість у Польщі про Волинь говорять значно більше. Це – часта тема історичних рубрик тамтешніх тижневиків. Постійно нагадує про це досить численне і дуже активне середовище "кресов’ян" - нащадків загиблих та потерпілих від волинських подій.
"Між поляками й українцями, на моє переконання, сьогодні викликає суперечки лише одна історична проблема. І це власне "Волинський злочин", - говорить відомий польський історик Гжегож Мотика.
Протягом останніх років президенти України та Польщі не раз виголошували декларації єднання, порозуміння та взаємного пробачення за події на Волині.
Востаннє у стосунках України та Польщі тема Волині вийшла на перший план три року тому. Тоді, на 70-ту річницю подій, Сейм, у якому тоді домінувала партія "Громадянська платформа", після драматичних дискусій ухвалив "компромісну" постанову, де ствердив, що на Волині мали місце "етнічні чистки з ознаками геноциду".
Зараз "Платформа" перебуває в опозиції. А "Право і справедливість" прийшла до влади, в тому числі за допомогою голосів "кресов’ян" та ультраправих середовищ, яким перед минулорічними виборами прямо обіцяла домагатися визнання подій на Волині геноцидом.
Ухвалили - то й ухвалили. В чому проблема?
Низка українських істориків та політиків кажуть, що ухвалення цієї постанови здатне суттєво зіпсувати стосунки між Україною та Польщею.
Директор ІНП Володимир Вятрович каже, що рішення поляків означає перекладання відповідальності за ті події виключно на українську сторону.
"Визнання цих подій геноцидом є зручним інструментом для приховування злочинів, які мали місце з польського боку", - каже він.
Показово, що в процесі обговорення постанови Сейму, єдиною поправкою, яку внесли до тексту документу, стало викреслення з нього слова "братовбивчі" для опису скоєних тоді злочинів.
Спостерігачі в Україні називають ухвалене Сеймом рішення "антиукраїнським" і помічають, що його ухвалення наклалося в часі на кілька інцидентів, жертвами яких стали українці в Польщі. Йдеться, зокрема, про напад ультрас на колону проукраїнської акції у прикордонному Перемишлі, а згодом – рішення польського МВС заборонити в’їзд до країни членам рівненського рок-гурту "От винта". Першопричиною такого рішення були звинувачення на адресу музикантів через розміщені ними у соцмережах фотографії, зроблені біля пам’ятника Степану Бандері та з червоно-чорними прапорами на тлі.
Соціологи констатують: протягом останнього часу у польському суспільстві зростають негативні настрої стосовно українців. Дослідження компанії CBOS показують, що за останній рік кількість поляків, які кажуть, що ставляться до українців з симпатією, впала з 36% до 27%.
Перших ознак охолодження двосторонніх відносин не потрібно було довго чекати. Уже в п’ятницю з несподівано жорсткою заявою виступив комітет з закордонних справ Верховної Ради.
Ухвалення постанови у ньому називається, зокрема, "провокативною акцією націоналістичних сил у Республіці Польща, свідомо спрямованою на підрив дружньої атмосфери українсько-польських взаємин".
А голова групи міжпарламентських зв’язків з Польщею Борис Тарасюк заявив, що залишає свою посаду на знак протесту проти такого кроку польських депутатів.
А що з цього приводу кажуть поляки?
Під час дискусії у Сеймі доповідач постанови Міхал Дворчик наголошував, що польські депутати звинувачують у геноциді не український народ у цілому, а "кількадесят тисяч конкретних людей": "націоналістів та їхню злочинну ідеологію".
У прийнятій Сеймом постанові перелічені організації, які, на думку польських депутатів, є причетними до "геноциду". Йдеться про ОУН, УПА, СС "Галичина" та "інші українські формування, які співпрацювали з нацистами".
Натомість депутати висловили пошану і подяку українцям, які "наражаючи життя на небезпеку, рятували поляків".
День 11 липня, згідно з проголосованим у п’ятницю документом, проголошується Національним днем пам’яті геноциду.
Президент Петро Порошенко та МЗС України заявили, що шкодують з цього приводу.
ВВС Україна відповідає на основні питання, пов’язані з цим рішенням, причинами та наслідками його ухвалення.
Як історики розглядають події 1943-44 років на Волині?
Українська та польська історіографії мають різні підходи до опису тих подій.
Поляки називають їх "Волинською різаниною". У тамтешніх підручниках читаємо: протягом цього періоду українські націоналісти за підтримки частини місцевого населення систематично знищували поляків, які жили на теренах Волині, тоді окупованої німецькими військами. За підрахунками польських істориків, хвиля насильства, яка прокотилася цими землями, забрала життя від 60 до понад 100 тисяч поляків.
Апогеєм "Волинської різанини" польські дослідники вважають 11 липня 1943 року – "криваву неділю". Цього дня, за їхніми словами, бійці українського націоналістичного підпілля здійснили скоординовані напади на кілька десятків польських сіл.
Українські історики називають ці події "Волинською трагедією". У працях більшості вітчизняних істориків йдеться про обопільні етнічні чистки. При цьому українські науковці не заперечують, що кількість жертв серед цивільних мешканців – поляків є більшою, ніж кількість загиблих українців, однак сумніваються у масштабі цифр, якими оперують польські історики та політики.
Чому ця тема взагалі важлива? Це ж було так давно.
В українському суспільно-політичному дискурсі теми "Волинської трагедії" фактично не існує.
Чи не єдине опитування громадської думки на цю тему, проведене в Україні, датоване 2003 роком. Згідно з даними Центру Разумкова, лише 8% українців тоді заявляли, що добре поінформовані про ті події, близько 28% – "щось чули про них". Майже половина респондентів чесно зізнавалися: не чули про цю трагедію взагалі нічого.
Звичайно, відтоді ситуація могла змінитися, однак навряд чи зараз можна говорити про те, що пересічний українець відчуває щось на кшталт причетності чи бодай цікавості до тих подій.
Натомість у Польщі про Волинь говорять значно більше. Це – часта тема історичних рубрик тамтешніх тижневиків. Постійно нагадує про це досить численне і дуже активне середовище "кресов’ян" - нащадків загиблих та потерпілих від волинських подій.
"Між поляками й українцями, на моє переконання, сьогодні викликає суперечки лише одна історична проблема. І це власне "Волинський злочин", - говорить відомий польський історик Гжегож Мотика.
Протягом останніх років президенти України та Польщі не раз виголошували декларації єднання, порозуміння та взаємного пробачення за події на Волині.
Востаннє у стосунках України та Польщі тема Волині вийшла на перший план три року тому. Тоді, на 70-ту річницю подій, Сейм, у якому тоді домінувала партія "Громадянська платформа", після драматичних дискусій ухвалив "компромісну" постанову, де ствердив, що на Волині мали місце "етнічні чистки з ознаками геноциду".
Зараз "Платформа" перебуває в опозиції. А "Право і справедливість" прийшла до влади, в тому числі за допомогою голосів "кресов’ян" та ультраправих середовищ, яким перед минулорічними виборами прямо обіцяла домагатися визнання подій на Волині геноцидом.
Ухвалили - то й ухвалили. В чому проблема?
Низка українських істориків та політиків кажуть, що ухвалення цієї постанови здатне суттєво зіпсувати стосунки між Україною та Польщею.
Директор ІНП Володимир Вятрович каже, що рішення поляків означає перекладання відповідальності за ті події виключно на українську сторону.
"Визнання цих подій геноцидом є зручним інструментом для приховування злочинів, які мали місце з польського боку", - каже він.
Показово, що в процесі обговорення постанови Сейму, єдиною поправкою, яку внесли до тексту документу, стало викреслення з нього слова "братовбивчі" для опису скоєних тоді злочинів.
Спостерігачі в Україні називають ухвалене Сеймом рішення "антиукраїнським" і помічають, що його ухвалення наклалося в часі на кілька інцидентів, жертвами яких стали українці в Польщі. Йдеться, зокрема, про напад ультрас на колону проукраїнської акції у прикордонному Перемишлі, а згодом – рішення польського МВС заборонити в’їзд до країни членам рівненського рок-гурту "От винта". Першопричиною такого рішення були звинувачення на адресу музикантів через розміщені ними у соцмережах фотографії, зроблені біля пам’ятника Степану Бандері та з червоно-чорними прапорами на тлі.
Соціологи констатують: протягом останнього часу у польському суспільстві зростають негативні настрої стосовно українців. Дослідження компанії CBOS показують, що за останній рік кількість поляків, які кажуть, що ставляться до українців з симпатією, впала з 36% до 27%.
Перших ознак охолодження двосторонніх відносин не потрібно було довго чекати. Уже в п’ятницю з несподівано жорсткою заявою виступив комітет з закордонних справ Верховної Ради.
Ухвалення постанови у ньому називається, зокрема, "провокативною акцією націоналістичних сил у Республіці Польща, свідомо спрямованою на підрив дружньої атмосфери українсько-польських взаємин".
А голова групи міжпарламентських зв’язків з Польщею Борис Тарасюк заявив, що залишає свою посаду на знак протесту проти такого кроку польських депутатів.
А що з цього приводу кажуть поляки?
Під час дискусії у Сеймі доповідач постанови Міхал Дворчик наголошував, що польські депутати звинувачують у геноциді не український народ у цілому, а "кількадесят тисяч конкретних людей": "націоналістів та їхню злочинну ідеологію".
У прийнятій Сеймом постанові перелічені організації, які, на думку польських депутатів, є причетними до "геноциду". Йдеться про ОУН, УПА, СС "Галичина" та "інші українські формування, які співпрацювали з нацистами".
Натомість депутати висловили пошану і подяку українцям, які "наражаючи життя на небезпеку, рятували поляків".