You must be registered for see links
народна депутатка України, секретарка Комітету з питань зовнішньої політики та міжпарламентського співробітництва
You must be registered for see links
У 2017 розпочався перехід системи харчування ЗСУ на стандарти НАТО, який вже через два роки був скасований сумнозвісним Окружним адміністративним судом міста Києва. Далі президентські вибори, зміна влади і ця реформа на деякий час забуксувала. Зараз Міноборони повідомляє, що реформа триває й далі, а на нові стандарти вже перевели близько 70% військових частин. І можна було б радіти, що солдати отримують кращу їжу, але реальність – з присмаком зради.
Міністерство оборони переплачує великі гроші за неякісну їжу. Так, це просто комбо: бо хтось купує дорогу, але якісну їжу, хтось дешеву, але погану, та наше Міноборони обрало дорогу і погану.
Познайомтесь з компанією "Військсервіс-Волонтер" – одним з найбільших постачальників харчів для армії. Тому, як швидко зростає компанія, можна лише позаздрити: компанія почала брати участь у тендерах у 2017 році, отримавши замовлень на 4 мільйони гривень. Уже в наступному році сума її замовлень сягнула 2 мільярдів. Тобто обсяги замовлень за рік зросли майже на 50 000%! Для порівняння – щорічний бюджет МінОборони на закупівлю харчів близько 4 млрд грн, тобто "Військсервіс" забрав собі половину всіх замовлень. Ці мільярди особливо дивно виглядають, якщо згадати, що статутний капітал компанії всього 35 000 грн.
Що цікаво, компанія "Військсервіс-Волонтер" плавно витіснила з цього ринку компанію "Військторг", яка у 17 році отримала замовлень на 2,4 млрд грн. І мова не про конкуренцію, а про рокірування, бо ці компанії пов’язані одна з іншою.
Їхні статути завіряв один і той самий київський нотаріус, а банківські гарантії на участь у публічних закупівлях обидві фірми отримали у одеському банку "Південий". Кінцевим бенефіціаром "Військторгу" є громадяни Панами, а сама компанія фігурує у розслідуваннях АМКУ, тож можливо його й замінили на "Військсервіс", щоб не привертати додаткової уваги.
"Військсервіс-Волонтер" не володіє власними потужностями для вироблення продуктів – всі харчі закупляються в інших виробників, тож вони діють лише як посередник, який ставить націнку. Так, наприклад, коли оптова ціна на моркву складає близько 2-3 грн за 1 кг, то вони продають її за 9 грн. Оптова ціна на банани в них – 42 грн, коли в інших – максимум 20 грн. Оптова ціна на макарони – 8-11 грн, але "Військсервіс" продає їх по 18 грн. Це здається маленькими сумами, але ці суми завищені у 2-3 рази, враховуючи, що треба годувати сотні тисяч людей, то ось сума замовлень і досягає мільярдів.
Компанія-посередник поставить будь-яку ціну і Міноборони все одно купить. Є лише одна перешкода: відкритий тендер. У тендері може взяти участь інша компанія постачальник і запропонувати нижчу ціну. І що робити, невже купувати продукти без такої космічної націнки?
Та ні, щоб остаточно звільнити дорогу для фаворитів, Міноборони ставлять особливі умови: учасники тендеру мають підтвердити фінансову спроможність, а точніше підтвердити чистий дохід, який має бути не менше 100% вартості тендеру. В середньому – півмільярда гривень.
І який збіг: за такими умовами технічно підходять лише дві компанії: "ВІйськсервіс-Волонтер" та "Ресурс-Сервіс КМ". Всі інші компанії навіть не допускаються до тендеру.
Конкуренції між "Військсервісом" та "Ресурсом" очікувати годі. Наприклад, під час новорічних свят Міноборони провело 9 тендерів. З них 7 дісталися "Військсервісу", а 2 "Ресурсу". На жодному тендері вони не перетиналися і не намагалися збити ціну.
Загальна вартість всіх 7 замовлень для "Військсервісу" сягає 3,7 млрд грн.
"Військсервіс" та "Ресурс-Сервіс КМ" пов’язані не тільки цими тендерами. Обидві компанії фігурують у кримінальній справі щодо присвоєння коштів з соціальної програми харчування. Програма була спрямована на дітей Волинської та Рівненської областей, потерпілих внаслідок вибуху на ЧАЕС. Справою займається СБУ, за інформацією якої фірми мають одного власника.
І вишенька на торті: "Військсервіс" може постачати неякісні продукти, а іноді взагалі їх так і не довезти до військової частини. Так, наприклад військова частина А1556 в Мукачево видала акт від 29.01.2020, де вказано, що "Військсервіс" не поставив 380 кг риби, та поставив пшоно з порушенням маркування. Роком раніше скарга надійшла ще від Чугуєвської військової частини А2467. Там виник гострий спалах харчової токсикоінфекції. Тоді просто відбулись маленьким штрафом і продовжили працювати далі.
Мені військові мені надіслали світлини "їжі", яку закупляє "Військсервіс". М’ясо замотано в плівку разом з кров’ю там покрилося пліснявою, овочі гниють, а курка всюди чимось проколота.
Підсумуємо: Міноборони розчищає дорогу для сумнівного посередника, який отруює наших солдат, завищує ціни в кілька разів вище ринкових, підозрюється у кримінальних схемах та фактично стає монополістом у сфері харчування військових. І ззовні можна хизуватись стандартами НАТО та більш як чотирма сотнями страв у армійському меню. Але який це має сенс, коли це перетворюється в черговий схематоз з мільярдними витратами?
You must be registered for see links