Верховною Радою прийняті закони щодо реформування залізничного транспорту України
Сьогодні, 23 лютого 2012 року, Верховною Радою України у другому читанні та в цілому були прийняті законопроекти «Проект Закону про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування» та «Проект Закону про внесення змін до Закону України "Про залізничний транспорт" (щодо розмежування функцій державного та господарського управління галуззю). За перший законопроект проголосувало 232 народні депутати, за другий – 239.
Реалізація реформ буде здійснена у три етапи. На першому етапі 2011-2012 рік планується утворити єдиний господарюючий суб'єкт - публічне акціонерне товариство (АТ "Укрзалізниця"). Всі залізниці, а також підприємства, установи та організації згідно з переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України, увійдуть до складу єдиного господарюючого суб’єкта.
Вже на цьому етапі буде забезпечено розмежування господарських функцій і функцій державного управління, проведено розподіл за видами діяльності з відокремленими бюджетами та прозорими фінансовими потоками.
Одночасно в цей період буде розроблений і погоджений з причетними державними органами і громадськими організаціями Закон "Про залізничний транспорт" у новій редакції, який передбачатиме роль і місце утворюваного акціонерного товариства, порядок використання інфраструктури, умови функціонування інших учасників ринку залізничних перевезень, їх недискримінаційний допуск на ринок цих послуг.
Після реєстрації єдиного господарюючого суб'єкта та напрацювання усіх нормативних і правових актів, а також документів, регулюючих внутрішні бізнес-процеси в АТ «Укрзалізниця», розпочнеться другий етап реформування (2013-2015 роки),
ключовими напрямками реалізації якого будуть:
- ринкова трансформація управління залізничним транспортом;
- утворення організаційно-правових та економічних умов для розвитку конкуренції;
- удосконалення фінансово-економічної системи і тарифної політики;
- проведення ефективної соціальної політики.
На цьому етапі планується завершення оптимізації структури управління галуззю, розпочати утворення дочірніх підприємств, здатних працювати в конкурентному середовищі, у таких видах діяльності: вантажні перевезення, ремонт колії, рухомого складу, виготовлення запчастин, пасажирські та приміські перевезення. розпочнуться роботи з технічного переоснащення господарств, скорочення перехресного субсидування пасажирських перевезень.
Таки чином, реалізація завдань і заходів етапів реформування і стане підґрунтям для зростання операційної ефективності та оптимізації витрат залізничного транспорту, забезпечить збільшення обсягів перевезень пасажирів та вантажів; скорочення державних субсидій в галузь; підвищення якості надаваних послуг.
На третьому етапі (2015-2019 роки) буде завершена вертикально-інтегрована побудова управління господарствами галузі, ліквідовано перехресне субсидування пасажирських перевезень, продовжено технічне переоснащення галузі та розвиток конкурентного ринку залізничних перевезень.