Фокс Малдер
Торговець чорним деревом
І до того не любив нашу ВР, а коли прочитав ці два пости... І вони ще хочуть виключно парламентскої республіки? Мало їм такої влади, так вони хочуть необмеженої? Дочекаються, що люди візьмуть вила в руки...
на секунду представилось, как ветераны-пенсионеры упа и сов.армии вышли вместе против произвола нынешней олигархической власти... мечтыЛучше дедушкины ППШ и "шмайссеры" с подвала достать.
Несбыточные:angry:, заметь, наша власть (в наших умах как минимум) не ассоциируется с народом Украины.на секунду представилось, как ветераны-пенсионеры упа и сов.армии вышли вместе против произвола нынешней олигархической власти... мечты
Голосами 386 депутатів Верховної Ради 20 травня було ухвалено у першому читанні проект Трудового кодексу за реєстраційним номером №1108. За словами авторів законопроекту, його прийняття започаткує новий етап соціально-економічного розвитку України, збалансує права роботодавців і людей найманої праці та підтвердить намір нашої держави інтегруватись у європейську спільноту. Чиї надії насправді виправдає Кодекс?
Нормативна епопея
Відомо, що історія навколо прийняття Трудового кодексу України налічує вже не один рік, хоча й реальна перспектива щодо його прийняття постала перед Україною порівняно нещодавно. Чинний Кодекс законів про працю України (КЗпП) був прийнятий у 1971 році (набрав чинності 1 червня 1972 року) і, незважаючи на те, що до нього було внесено не менш як 600 поправок з моменту прийняття, цей Кодекс виступає все ж "нормативним реліктом". Даний акт законодавства за своєю сутністю є цілком ліберальним і пристосованим до ринкової моделі економіки, однак у той же час він залишається символом попередньої епохи і зразком іншої (соціалістичної) правової системи. Саме ця обставина використовується "апологетами" законопроекту як обґрунтування заміни чинного Кодексу новим актом.
Про необхідність прийняття нової "Трудової Конституції" заговорили ще з початку становлення незалежної України. І результатом нормативних пошуків став вищезгаданий законопроект №1108.
Іншою підставою було і те, що в законодавство України мали повною мірою інкорпоруватись норми й стандарти, зафіксовані у міжнародних актах, зокрема, у конвенціях Міжнародної організації праці (МОП), ратифікованих Україною, а також рекомендаціях МОП. Слід згадати, що Україна (самостійно або у складі СРСР) ратифікувала на сьогодні більше 50 конвенцій МОП, у тому числі практично всі конвенції, які віднесені МОП до основних.
Робота над Трудовим кодексом України ведеться з 2000 року. З прийняттям у 2002 р. Трудового кодексу у Росії, активізувався процес розробки аналогічного акта в Україні. 11 грудня 2003 року Верховна Рада України розглянула наступні проекти Трудового кодексу: законопроект за реєстр. №1038, поданий народним депутатом Валерієм Коновалюком; проект за реєстр. №1038-1, поданий Кабінетом Міністрів України; проект за реєстр. №1038-2, поданий народним депутатом Борисом Губським. Було постановлено прийняти за основу проект Кабміну і доручено комітетам Верховної Ради з питань соціальної політики і праці та з питань промислової політики й підприємництва доопрацювати проект. 19 травня 2005 року парламент доручив Комітету з питань соціальної політики і праці узгодити всі суперечності і винести проект на голосування у другому читанні.
Зчинився публічний резонанс. Різко негативно про проект Трудового кодексу висловилася Федерація профспілок України, що звернулася до всіх своїх осередків з проханням взяти активну участь в обговоренні цього законопроекту, в якому має місце істотне обмеження прав профспілок, значно звужений обсяг існуючих прав і гарантій найманих робітників і разом з тим розширено права працедавців, що суперечить статтям 22 і 43 Конституції України. Партії і течії комуністичного спрямування виступили із заявами про необхідність захисту "радянського" КЗпП, який, на їх думку, був більш прогресивним і слугував живою згадкою про "світле минуле", незважаючи на те, що його норми вже були змінені під тиском ринкових перетворень.
Резонанс навколо проекту змусив представників трьох сторін — працівників, роботодавців і держави — розпочати серію переговорів і процедур, покликаних "залагодити" наявні суперечності. Підготовлений до прийняття у другому читанні проект так і не було ухвалено парламентом у 2006 році.
Початок новому витку подій поклало подання 3 грудня 2007 року проекту Кодексу за реєстр. №1108, підготовленого депутатами-регіоналами Василем Харою, Олександром Стояном та Ярославом Сухим. Їхній проект був покликаний нормативно оформити ті надії, які покладалися профспілками. Однак дійсність підказує, що сподівання виявились марними. Зокрема, заступник голови Всеукраїнської профспілки працівників торгівлі Катерина Макаренко стверджує, що "з Кодексу фактично викинули все те, що впродовж кількох років вносилося на вимогу профспілок". Найбільш суперечливі норми попереднього (урядового) проекту були редакційно змінені, їх же сутність залишилась тотожною. Слід проаналізувати ці норми.
Кількість, що незавжди тотожна якості
У першу чергу привертає увагу обсяг проектного Кодексу — він налічує на 200 статей більше, ніж чинний акт. Варто зазначити, що, за словами розробників, законопроект мав стати втіленням розвитку правової науки, його норми вирізняються більш глибоким змістом. Так, дійсно, в його нормах присутня значна кількість правових дефініцій, які до цього не були зафіксовані в жодних нормативно-правових актах. Зокрема, закріплено визначення трудового договору (ст. 39), колективного договору (ст. 351), комісії по трудових спорах (ст. 425) та інші поняття. У ст. 4 наголошується на протиправній сутності будь-якої дискримінації: "Забороняється будь-яка дискримінація у сфері праці, зокрема, порушення принципу рівності прав і можливостей, пряме або непряме обмеження прав працівників залежно від раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, віку, стану здоров'я, інвалідності, підозри чи наявності захворювання на ВІЛ/СНІД, сімейного та майнового стану, сімейних обов'язків, місця проживання, членства у професійній спілці чи іншому об'єднанні громадян, за мовними або іншими ознаками, не пов'язаними з характером роботи або умовами її виконання".
Інтереси найманих працівників зможуть представляти не лише професійні спілки, а й "вільно обрані працівниками представники (представник)". Формулювання "власник або уповноважений ним орган" замінено на "роботодавець", що відповідає європейській правотворчій практиці. Встановлюється чіткий перелік прав (ст. 21) та обов'язків (ст. 22) працівника, до переліку останніх включено "шанування честі, гідності та інших особистих немайнових прав роботодавця", що раніше не набувало законодавчого закріплення. Існує перелік прав (ст. 26) та обов'язків (ст. 27) роботодавця.
Змінено положення щодо діяльності комісії по трудових спорах. Статті чинного Кодексу, що регулюють дане питання (Глава XV "Індивідуальні трудові спори"), закріплюють наступний порядок прийняття рішень Комісією (ст. 225): вони приймаються більшістю голосів її членів, присутніх на засіданні; засідання вважається правомочним за умови присутності не менше двох третин обраних до її складу членів. У свою чергу норми законопроекту передбачають, що прийняття рішення блокується за умови, якщо з цим рішенням не згодний принаймні один член Комісії (ст. 434 законопроекту). Багато хто вважає таке формулювання недемократичним — причому, як не дивно, в таких судженнях збігаються і роботодавці, і представники профспілок. Водночас п. 1 ч. 1 ст. 438 законопроекту передбачає право працівника звертатися за захистом порушених прав відразу до місцевого суду загальної юрисдикції. Таким чином Комісія втрачає статус обов'язкового первинного органу, що розглядає трудові спори, тобто усувається правова колізія, оскільки ст. 124 Конституції передбачає право на звернення безпосередньо до суду з метою захисту трудових прав.
Найгостріші конфліктні моменти нового Кодексу — це норми про розірвання трудового договору за ініціативою роботодавця. Перш за все, розширено перелік підстав, з яких працівника може бути звільнено. Зокрема, п. 6 ч. 1 ст. 104 передбачатиме таку підставу: "організація страйку, визнаного судом незаконним, а також відмова учасників страйку припинити такий страйк". У представників профспілок закрадаються побоювання, що корумпованість судової системи зіграє на руку роботодавцям, які зможуть "придбати" бажане судове рішення, поставивши тим самим вимоги працівників за межу закону. Тим більше не вказано, чи має бути завдана таким страйком якась шкода власнику. А п. 2 ч. 2 ст. 104 встановлює як підставу звільнення "розголошення державної таємниці, комерційної або іншої захищеної законом інформації, що стала відома працівникові, який підписав зобов'язання (угоду) про її нерозголошення, або трудовий договір з такою умовою, у зв'язку з виконанням трудових обов'язків". Разом з тим новий кодифікований акт змінює тлумачення прогулу — ним визнається відсутність понад 4 годин на робочому місці протягом робочого дня, а не 3, як це передбачено КЗпП.
Стаття 99 законопроекту містить положення, які покладатимуть обов'язок на роботодавця проводити лише консультації з представниками працівників у разі масових скорочень, але немає норми, що передбачала б попередню згоду первинної профспілкової організації або вільно обраних працівниками представників на звільнення. Безумовно, профспілкові активісти розцінюють дане положення як таке, що нівелює права професійних об'єднань і, в той же час, перешкоджає здійсненню головного покладеного на них обов'язку — захисту працівника від необґрунтованого звільнення. Також усунуто норми про розірвання трудового договору з керівником на вимогу профспілкового органу (ст. 45 чинного КЗпП).
Нарікання з боку громадськості викликає також те, що збережена відпустка тривалістю не більше 24 календарних днів, що суперечить твердженням авторів проекту стосовно того, що законопроект слідує європейським стандартам у цій сфері, оскільки у країнах Європи нормою визнана відпустка у 30 — 40 календарних днів на рік.
Отже, вказані положення дають підстави стверджувати, що збалансувати права сторін трудових відносин наявний проект Трудового кодексу України навряд чи зможе, тому існує потреба у подальшому його доопрацюванні.
Класова чи громадянська позиція?
Наразі можемо констатувати, що проект Трудового кодексу може стати підставою поляризації суспільства, оскільки належність людини до певного соціально-економічного класу — в даному випадку більш прийнятним є термін "сторона трудових відносин" — передбачає певну заангажованість. Мова йде не про формулювання, а про зміну сутнісного наповнення норм — причому кожна сторона бажає здійснити ці зміни на свою користь.
Прихильники законопроекту №1108 вважають, що він сприятиме розвитку підприємництва. На думку депутата Ярослава Сухого, співавтора проекту, чинний Кодекс "занадто захищає" працівників. Депутат обґрунтовує проект з позицій бізнесменів: як в цілому ("Ніколи не буде Трудовий кодекс або інші законодавчі акти влаштовувати якусь сторону"), пропонуючи "перекіс" на користь роботодавців, так і щодо окремих нововведень ("Якщо, скажімо, приватне підприємство внаслідок конкуренції переживає важкі часи, треба дати бізнесменові можливість відправити працівників у відпустку або використовувати гроші з фонду оплати праці на технічне переоснащення").
Цікава позиція Григорія Осового — заступника голови Федерації профспілок України. Він "За", однак з деякими застереженнями: "Ми проти того, щоб у Трудовому кодексі були виділені окремі преференції щодо трудових відносин у малому і середньому бізнесі. У нинішній редакції проекту є особливі умови найму і використання праці таких працівників, тобто скорочені процедури попередження про звільнення, директивне встановлення режиму праці та відпочинку власником чи роботодавцем".
Михайло Волинець — голова Конфедерації незалежних профспілок України заявив про необхідність блокування прийняття проекту, якщо не будуть враховані суттєві зауваження: "У проекті не передбачено обов'язковості укладання колективних договорів і угод, як і відповідальності за невиконання колективних договорів, як у чинному Кодексі". "Новий Трудовий кодекс нанесе удар не тільки по людині найманої праці, він ударить взагалі по розвитку громадянського суспільства. Контролювати владу й роботодавця буде складніше", — зауважив М. Волинець.
Схожою є позиція голови Всеукраїнської профспілки працівників торгівлі Тетяни Ясько: "Пояснення потреби стимулювати розвиток бізнесу за рахунок обмеження прав працівників — аморальне. За великим рахунком — це спроба запровадити рабську працю в Україні".
Таким чином, не слід виключати можливості, що до моменту прийняття проекту у другому читанні у вересні —жовтні цього року, зміст проекту буде змінено.
ст.4 - коряво прописані "антидискримінаційні" норми. у ч.2, де визначають, що не є дискримінацією, "більш виваженим було б використання норми Конвенції МОП № 111 про дискримінацію в галузі праці та занять 1958 року «будь-яке розрізнення, недопущення або перевага відносно певної роботи, що ґрунтується на її специфічних вимогах, дискримінацією не вважається», що за наслідками відрізняється від пропонованого авторами «обмеження прав і можливостей або надання переваг працівникам залежно від певних видів робіт, які стосуються віку, рівня освіти, стану здоров'я, статі, інших відповідних обставин. Теж саме стосується редакції статті 23 щодо встановлення вимог до працівника" (це рекомендації ГНЕУ ВР). Там же криво виписане визначення сексуальних домагань. ГНЕУ радить використати запропоноване у Міжнародному стандарті «Соціальна відповідальність» (SA8000) формулювання цього поняття як «поводження (включаючи жести, вирази і фізичний контакт), що є загрозливим, образливим, таким, що піддає експлуатації або змушує до сексуальних відносин»
ст.5 - про примусову працю. порівняно з конвенцією МОП №29, розширюється обсяг допустимої примусової праці: дозволяється обов"язкова праця на військовій або альтернативній службі, яка носить не "суто воєнний", а й службовий характер.
ст.21 - список основних прав працівників і обов"язків роботодавця не повинен бути вичерпним (це суперечить ст.22 Конституції). Вичерпним може бути лише перелік обовязків працівника і прав роботодавця.
ст.21, 36, 82 - недостатньо повно виписані пільги та гарантії інвалідам (це ГНЕУ придумало).
ст.23 - Не можна погодитись із запропонованим у частині 3 статті 23 проекту категоричним покладенням відповідальності на працівника (звільнення – без варіантів) за невиконання законодавства щодо встановлених до працівника вимог під час прийняття на роботу, оскільки встановлення вимог до працівника встановлюється як правило в інтересах роботодавця і саме він має відслідковувати їх дотримання. З іншого боку, за можливості усунення таких порушень сумнівним виглядатиме обов'язок звільнення працівника (написало ГНЕУ)
ст.40 - те ж саме:невизнання трудового договору укладеним при відсутності у ньому «обов'язкових» умов (ч.1). Працівник не може слідкувати за тим, що запишуть у договорі без його відома. У чинному КЗпП ст.24 передбачає, що трудовий договір вважається укладеним в усній формі, коли працівника фактично допущено до роботи. Краще, звичайно, зобов"язати роботодавця завжди укладати договір в письмовій формі, але не допускати можливості таких маніпуляцій
ст.49 - про випробувальний термін. потрібно виписати гарантії об"єктивності при визначенні результатів випробування, а не просто "результати визначаються роботодавцем".
ст.75 - те ж саме щодо результатів атестації. Згідно з ч.4, оскаржити рішення атестаційної комісії можна лише до роботодавця. Треба передбачити можливість оскарження до КТС або суду.
ст.97 - треба передбачити конкретну форму відповідальності роботодавця, який примушує працівника до звільнення, а не просто "заборонити"
ст.98 - про скорочення "за наявності умов економічного, технологічного, структурного характеру (ліквідація, перетворення підприємства тощо)
ст.101 - критерії масових звільнень пропонують визначати кожному самостійно, в угодах і колдоговорах. Треба це визначати в законі, який, як відомо, один для всіх )
ст.104 - про немотивовані звільнення (ч.2, пп.4,5)
ст.105 - про звільнення за невідповідність посаді. потрібно надати працівнику можливість довести свій рівень кваліфікації, дати пояснення тощо
ст.118, 119 - розширено підстави для звільнення жінок і пенсіонерів. Крім того, в ст.118 гарантії захисту для "сімейних" надаються виключно жінкам (про це на БПШ говорили), ігноруються права батьків, а в результаті дискримінуються як жінки (їх не братимуть на роботу), так і чоловіки (будуть працювати, хоть сто дітей у них дома). Це є вроді би й в інших статтях. Головний принцип: переваги у трудових відносинах щодо заборони у прийомі на роботу та звільненні з роботи, надання додаткової відпустки, соціальних відпусток, гарантій при направленні у відрядження, залученню до надурочних робіт, робіт у нічний час, у вихідні, святкові та неробочі дні тощо у зв'язку з наявністю дітей та інших членів сім'ї, що потребують догляду, мають стосуватися в рівній мірі як жінок так і чоловіків. Гарантії та переваги для жінок мають надаватися лише через особливості фізіологічного стану жінки, а саме період вагітності та післяпологовий період. Вирішення питання щодо реалізації гарантій трудових прав у зв'язку з наявністю дітей у кожному конкретному випадку доцільно здійснювати за вибором батьків
ст.139 - десятигодинний робочий день. Треба трактувати його як надурочні роботи, з відповідними пільгами, підвищеною оплатою, забороною примушування до надурочних робіт сімейних працівників і т.д.
ст.183, 184 - про довільне відправлення в відпустку у разі простою.
ст.198 - "не враховує права одиноких матерів (батьків), осіб, які усиновили дитину на соціальну відпустку працівникам із сімейними обов'язками, що мають дітей тривалістю 7 календарних днів" (ГНЕУ)
ст.200 - про довільне відправлення працівників у відпустку за свій рахунок, зокрема, через погодні умови
ст.232 - дозволяє необмежену кількість надурочних робіт (при цьому тут же ст.153 обмежує надурочні роботи до 120 годин на рік для кожного працівника)
ст. 381 - странне визначення "незаконного страйку", за який, згідно з іншою статтею, звільняють без вопросов.
ст.393 - громадський контроль чомусь здійснюють лише профспілки, громадські організації не згадуються.
ст.408, 409, 410 - про матеріальну відповідальність працівника. Потрібно обмежити її настання лише прямою дійсною шкодою (ч.2 ст.408). Треба навести чіткий перелік норм, які дозволять стягувати з працівника більше, ніж його середню зарплату. ст.410 - странна норма про мат. відповідальність за розголошення державної таємниці. Тут відповідальність повинен визначати суд.
ст.412 - збереження норми про колективну матеріальну відповідальність суперечить конституційній нормі про індивідуальний характер юридичної відповідальності (ст.61)
гл.5 "Заробітна плата" - треба доповнити нормами з закону «Про оплату праці»: ст.22 «Гарантії дотримання прав щодо оплати праці», яка передбачає, що «суб'єкти організації оплати праці не мають права в односторонньому порядку приймати рішення з питань оплати праці, що погіршують умови, встановлені законодавством, угодами і колективними договорами» та ст.34 «Компенсація працівникам втрати частини заробітної плати у зв'язку з затримкою термінів її виплати»
гл.3 "Особливості регулювання трудових відносин за участю юридичної особи – суб'єкта малого підприємництва, фізичної особи – підприємця" - вопше борзость. роботодавець сам зможе регулювати трудові відносини, режим роботи, умови оплати праці і т.д. Порушення прав робітника, порушення рівності прав (ст.24 Конституції).
ну, і взагалі до проекту - неприйнятність у трудовому праві інституту недійсності трудового договору, притаманного цивільному праву; немає гарантійних виплат за період навчальних відпусток; усунено такий суб"єкт, як трудовий колектив.
Майже рік тому депутати від фракції ПР Василь Хара, Ярослав Сухий і Олександр Стоян порадували трудящих проектом нового Трудового кодексу України, який не забарилися прийняти у першому читанні. Знаменно, що цей далеко не останній за своєю значущістю документ був настільки обійдений увагою популярних медіа, що грішним ділом закрадається думка: а чи не навмисне автори цього шедевру намагалися його приховати?
Мабуть з турботою про “трудящі маси” його не рекламували, аби не псувати бадьорого трудового настрою виборців (адже саме ці два терміни дають точне визначення громадянам України: 1) трудящі; 2) виборці. Решту функцій, якби наші владці могли, викреслили б, як зайві. Тож між виборами, єврофутбольним ажіотажем, інфляцією, реакціями на чужі воєнні конфлікти, сварками в парламенті, склеюванням та розклеюванням коаліцій з коментарями статевого характеру тощо така дрібничка, як Трудовий кодекс, залишилася майже непомітною. Наче та горілка в рекламі чи радіація... До цих вищеназваних національних атрибутів додався ще один у вигляді проекту ТКУ. І якщо-таки він буде стверджений у наступному читанні і почне діяти у такому варіанті, який пропонують регіонали, то це позначиться на сповненому оптимізму житті “маленького українця” (за цитатником президента).
Отже, щодо реалій нового проекту ТКУ. З огляду на офіційну позицію авторів, проект “пропонує визначити основні принципи й механізми реалізації передбачених Конституцією України трудових прав і гарантій працівників, створити належні умови праці й забезпечити захист інтересів працівників і роботодавців в умовах ринкової економіки”.
І начебто все гарно: на Конституцію послалися, про захист інтересів працівників та роботодавців подбали... Але стоп. Про кого подбали більше — ось у чому питання. І тут не можна не помітити певної диспропорції.
Проект кодексу скроєний наче на замовлення роботодавця. В потилицю його лобістів дихають потужні легені бізнесу: це ті хлопці, які добре за себе вміють постояти, спробуйте лише їх образити — розтопчуть! Тож про цих “пригноблених” старим кодексом потурбувалися автори в першу голову. За новим проектом, їм буде дозволено ще більше, ніж раніше: зокрема, продовжувати на свій розсуд робочий день на підприємстві до 10 годин. Передбачена маленька умова, таким, знаєте, маленьким шрифтом, якого зазвичай не помічають незацікавлені сторони: за умови, що в якийсь там інший день робітники працюватимуть тільки шість. Збільшили день на дві години, а зменшили — лише на годину. От спритники!
Новий кодекс дозволить здійснювати погодинну тарифікацію праці. Це добре діє на Заході, а в нас вирішиться все по-українському, що може призвести й до зниження середньомісячного рівня заробітної плати. А надурочні роботи в обсязі понад 120 годин на рік? Хіба це не позначиться на здоров’ї, на передчасній “зношеності” робочої сили? А кому їх шкода, в нас же безробіття! На місце відпрацьованих прийдуть інші.
Стосовно заробітної плати. В проекті не йдеться щодо обов’язкової індексації простроченої зарплатні, яку “з’їла” інфляція. За чинним законодавством, якщо працівник не отримує зарплату лише два місяці, він має право звернутися до прокуратури, яка повинна порушити справу проти роботодавця.
За новим кодексом, у суді треба буде надавати докази того, що зарплатню йому дійсно не платили. Враховуючи особливості ведення бухгалтерської документації на приватних підприємствах, довести невиплату буде нелегко.
Щось незатишно з цим новим проектом, їй-богу. Знайомлячись з цим дивним документом, почуваєшся наче на уроці історії в радянський час, де розповідали про нещадну експлуатацію робітників капіталістами. До речі, у боротьбі за 8-годинний робочий день cвого часу “об’єднався пролетаріат усіх країн”. Все-таки XXI сторіччя, євроінтеграція, а тут — звіриний оскал капіталізму “наліцо”. А як же хочеться трішечки цивілізації! Щодо останньої — про неї можна тільки мріяти. Гарантією цивілізованого продажу робочої сили є колективна угода, яка слугує ключовим інструментом захисту прав працівника, що входить до профспілки. Так от, колективна угода взагалі в законопроекті значиться як необов’язкова. То ж який роботодавець буде її підписувати у письмовій формі?
За довідкою Конфедерації вільних профспілок, “проект Трудового кодексу взагалі не містить понять звітування сторонами колективного договору про його виконання та відповідальності за його невиконання або порушення, замінюючи поняття відповідальності поняттям “розбіжностей між сторонами з питань виконання колективного договору”, які мають вирішуватись через механізм колективного трудового спорту. Відсутність у кодексі цих правових інститутів може призвести до їхнього подальшого вилучення із ЗУ “Про колективні договори і угоди” в рамках його “приведення у відповідність” до ТКУ”. Колективні угоди, в тому числі Генеральна та галузеві, не мають у проекті Хари — Стояна — Сухого статусу нормативно-правових актів, що створюватиме для держави й роботодавців можливість продовження практики ігнорування їхніх положень.
Неважко знайти в проекті й інші протиріччя Конституції України. Це стосується і такого оригінального бачення організації трудових відносин, як так зване правове регулювання трудових відносин “нормативними актами роботодавця”. Тобто йдеться про досить оригінальний спосіб на свій розсуд створювати свої власні норми. “По понятіям” — адже це суперечить статтям 5, 6 та 19 Конституції України та підриває базові основи демократичного устрою нашої держави, згідно яких встановлювати обов’язкові для інших норми та правила мають право лише органи державної влади та місцевого самоврядування.
У цікавий спосіб вдалися лобісти роботодавців щодо звільнення найманих працівників. Уявіть собі, це буде зробити легко — попри незгоду профспілки, що діє на даному підприємстві! Треба сказати, що діючі профспілки й так закривають очі на всі неподобства, які відбуваються в колективах. Не звикати до того, що офіційні профспілки діють синхронно з подихом начальства. Але чому ж ми маємо жити з огляду на гірше, якщо цивілізований світ рухається покращенням умов праці. Проект ТКУ, який ось-ось може стати діючим законодавчим документом, позбавляє профспілки можливості захищати своїх членів на етапі проведення службового розслідування. Тобто на момент оскарження законності звільнення у суді роботодавець матиме очевидні переваги перед звільненим працівником у вигляді документально зафіксованих висновків нібито колегіального, а фактично — в односторонньому порядку контрольованого ним досудового розслідування.
А як живеться незалежним профспілкам? Вже сьогодні спостерігаються випадки простого позбавлення оренди приміщення цих самих незалежних, незручних, не потрібних начальству спілок, що ускладнює їх і без того не просту роботу.
За довідкою Конфедерації вільних профспілок України, “проект ігнорує рішення Конституційного Суду України, яким гарантована рівність прав профспілок у захисті прав працівників незалежно від того, чи є така профспілка стороною колективного договору, а чи ні. Таким чином, роботодавці отримують можливість додаткового підвищення контролю над своїми працівниками шляхом віддання переваги підконтрольним їм або просто “більш покладистим” профспілковим організаціям.
Примітно і те в новому проекті, що його автори придумали ноу-хау вирішити загострення соціальних проблем у такий спосіб, як звільнення учасників страйку, визнаного незаконним. Не виключено, що скоро виникне ще один законопроект, який запропонує вважати усі страйки незаконними.
А з огляду на новий Трудовий кодекс, страйків та інших форм громадського спротиву в країні має побільшати. Залишається сподіватися на здоровий глузд депутатів ВР: адже вони живуть в епоху наркотичної залежності від перманентних виборів. То ж memento more, шановні!
Депутаты стремятся перекроить трудовое законодательство в пользу работодателей. Эксперты полагают, что его экономический эффект может быть нивелирован увеличением количества конфликтов с наемниками
Кодекс Хаммурапи
Депутаты Верховной Рады задались целью переписать бывший советский КЗоТ, по которому мы до сих пор работаем. По замыслу законодателей, новая «трудовая конституция» будет больше соответствовать современным рыночным реалиям, чем старый «социалистический» кодекс. «Страна уже не может жить по Кодексу законов о труде в редакции 1971 года, это точно, - убеждена министр социальной политики и труда Людмила Денисова, поддержавшая законопроект. - И трудовые, и хозяйственные отношения в корне изменились».
Первая попытка обкатать проект закона была предпринята еще в мае нынешнего года. Тогда 386 голосами «за» депутаты проголосовали за проект Трудового кодекса в первом чтении, поданный Александром Стояном, Ярославом Сухим и Василием Харой (все – депутаты от Партии Регионов).
Г-н Сухой в комментарии БИЗНЕСу сказал, что мера эта вынужденная, поскольку в действующем кодексе наблюдается «не перекос, а перекосище» в пользу работника. При этом он отметил, что «никогда не будет Трудовой кодекс устраивать обе стороны».
В законопроекте предлагается позволить работодателю продолжать рабочий день на своем предприятии до 10 часов. Правда, при условии, что лишние два часа будут компенсированы материально, а в другой день сотрудники проработают всего 6 часов. Однако есть опасения, что в украинской реальности об этих оговорках быстро забудут, и на практике это будет означать отмену 8-часового рабочего дня. По словам парламентских юристов, 10-часовый рабочий день – это уже сверхурочная работа, которая должна оплачиваться по соответствующим повышенным ставкам.
Сомнительной мерой можно считать и переход на почасовую оплату труда, который присутствует в проекте кодекса. По мнению экспертов, на деле это даст работодателю возможность манипулировать с тарифами оплаты труда и приведет к снижению cреднемесячного уровня заработной платы. Также положения нового Трудового кодекса предусматривают существенное урезание полномочий профсоюзов в процессах служебного расследования, найма и увольнения и т.д. Устранив профсоюзы и трудовой коллектив, авторы проекта Трудового кодекса планируют заполнить образовавшийся вакуум в трудовых отношениях «корпоративным правом», устанавливаемым собственниками малых предприятий. Юристы из Главного экспертного управления Верховной Рады отрицательно оценивают и разделение всех работников на две неравноправные категории – тех, кто трудится на малых предприятиях, и всех прочих.
В случае неприятного инцидента на производстве новый Трудовой кодекс займет сторону работодателя. В частности, работника легко будет привлечь к материальной ответственности, а размер ее может превышать среднюю заработную плату. Кроме того, сохранена и норма действующего КЗоТа о коллективной материальной ответственности (ст. 412 проекта). Есть и просто анекдотичные нормы: например, ст. 410 предусматривает материальную ответственность за «имущественный ущерб, вследствие разглашения государственной тайны и другой защищенной законом информации», хотя разбор подобных дел является прерогативой суда, а вовсе не работодателя. Комиссии по трудовым спорам законопроект заведомо обрекает на бездействие: в случае несогласия хотя бы одного члена комиссии с текстом решения, оно считается непринятым (ст. 434). Против такой парализующей нормы, кстати, выступили как профсоюзы, так и работодатели.
Самое уязвимое место документа – вопрос об увольнениях. Работодатель получит просто безграничные возможности, по сравнению с нынешним довольно строгим КЗоТом. Работника можно уволить за выявленные нарушения при его приеме на работу (ст. 23), за участие в «незаконной» забастовке (ст. 104). Увольнению подлежат работники, «потерявшие доверие» начальства или совершившие «аморальные проступки» - даже если проступки эти не связаны с работой.
Аттестация сотрудников также может служить прикрытием для увольнения: решения аттестационной комиссии обжалуются только перед работодателем (ст. 75). Если, согласно действующему КЗоТу, работодатель должен получить согласие ячейки на увольнение члена профсоюза, новый кодекс обяжет его всего лишь уведомить профсоюз о своих действиях. Легче станет уволить женщин и работающих пенсионеров (ст. 118, 119). Наконец, еще одно немаловажное нововведение: работодатель на малом предприятии будет обязан уведомить работника об увольнении не за два месяца, а всего за две недели (ст. 303) – по сути, он сэкономит на 1,5 зарплаты сотрудника, на котором уже “поставлен крест”.
Массовые увольнения также станет легче проводить: в частности, новый кодекс узаконит фиктивную ликвидацию предприятия как повод для сокращения штатов. Ст. 98 позволит работодателю оправдаться неопределенными “условиями экономического, технологического, структурного, организационного характера”.
Плохо будет всем
Замену старому КЗоТу разрабатывают уже не первый год. Свои проекты в разное время подавали Богдан Губский, Валерий Коновалюк, первое правительство Виктора Януковича, но ни один из них так и не стал законом. Сейчас, несмотря на то, что двое из троих соавторов законопроекта – Александр Стоян и Василий Хара – сами в прошлом были профсоюзными активистами, именно Федерация профсоюзов Украины (Киев; с 1990 г.; 20 всеукраинских профсоюзов) является самым могущественным потенциальным оппонентом нового закона. В актив сторонников принятия нового кодекса можно записать поддержку со стороны профильных министерств и правительства, а также сочувственную позицию большинства народных депутатов.«В парламенте сидят не менее 350 миллионеров. Кроме того, министр заявила, что данный проект отражает позицию правительства, поэтому я один из своей фракции не голосовал за него в первом чтении”,- рассказал БИЗНЕСу Михаил Волынец.
Энтузиасты принятия нового Трудового кодекса справедливо замечают, что нынешний КЗоТ на практике элементарно не выполняется. Нарушение условий труда, отказ предоставить полный отпуск, необоснованные штрафы и санкции со стороны работодателя, ненормированный рабочий день, зарплата в конверте – все это реальность.Условия работы на некоторых малых предприятиях приближаются к Западной Европе середины позапрошлого столетия: нормой является 15-17-часовый рабочий день.
Законодатели, таким образом, всего лишь предлагают легализировать статус-кво, сложившийся на практике. Этим самым они не только закроют для особо активных наёмных работников возможность отстоять-таки свои права в суде, но и ухудшат положение самих работодателей. На практике действующий КЗоТ выгоден как наемным работникам, так и работодателям, не выходящим за рамки правового поля. По нынешней системе дешевле выходит быть хорошим работодателем и соблюдать закон: выгоднее искать компромиссов с работниками и действовать легально, а не доводить дело до суда, который встанет на сторону увольняемого, если его не “профинансировать”, рискуя репутацией. Новый же кодекс будет стимулировать произвол и еще большие нарушения, что отнюдь не приблизит чаемый “социальный диалог”.
Кроме того, подобные изменения трудового законодательства опасны для конкурентоспособности национальной экономики. «Новый кодекс предусматривает усиление эксплуатации путём не повышения производительности труда, а продления рабочего времени. То есть, на смену интенсивным методам развития, принесшим Украине впечатляющий экономический рост последних лет, хотят привнести методы экстенсивные. Законодатели ставят крест на планах повышения производительности экономики, акцентируя на продлённом рабочем дне, сверхурочных работах и дисциплинарных санкциях», - считает Владимир Задирака, активист Фронта против узаконивания рабства, созданного для противодействия принятию кодекса Стояна-Сухого-Хары. Он ссылается на историю итальянского профсоюзного движения и наработки французской социологической школы, показывающие, что «экономическое развитие возможно только тогда, когда правящий класс недостаточно силён, остаётся пространство для манёвров и компромиссов; но новый проект создаёт условия, в которых работодатель оказывается заведомо более сильной стороной, и потенциал развития оказывается заблокирован».
Сохранения действующего КЗоТа в его нынешнем виде не хочет никто. Необходимо не консервировать нынешние нормы, а искать им достойную замену.
стаття вийшла після комітетських правок уже, але написана до того, як про них стало відомо. ну, і дуже порізана (те, що наведено тут - це приблизно так вона виглядає в газеті, насправді там було більше). но для архіва хай тут буде. да, і ще к статьє прілагаются коментарі:
Григорий Осовой, заместитель председателя Федерации профсоюзов Украины:
Работа над новым Трудовым кодексом при финансовой поддержке правительства США ведется с 2001 года. В 2003 году в парламенте был представлен готовый вариант, но все предложения профсоюзов были проигнорированы. Страна стояла на грани всеобщей забастовки, но в результате Верховная Рада все же отклонила документ. В 2005 году в первом чтении был принят уже другой проект, мы рекомендовали продолжить работу над ним, но второе чтение он так и не прошел. Неплохой проект был разработан в 2007 году, но как раз тогда была распущена Верховная Рада. К данному проекту ФПУ имеет 140 замечаний, из них около 10 носят принципиальный характер. Особое беспокойство вызывает предложение создать особые условия для малых предприятий, ведь часто работника заставляют писать заявление о приеме на работу и одновременно с ним, “на всякий случай”, заявление об уходе по собственному желанию с непроставленной датой. Три основных права работника – на создание профсоюза, на ведение переговоров и на забастовку. В цивилизованных странах это не является предметом дискуссии.
Родион Колышко (34), советник Конфедерации работодателей Украины по юридическим вопросам:
Мы довольны, в первую очередь, самим фактом разработки нового проекта кодекса о труде. Уже только это может восприниматься как шаг вперед по либерализации и модернизации существующих трудовых и социальных отношений. Что касается самого текста проекта, то, конечно, он далек от совершенства. Но с этим проектом можно работать, понимая, что его принятие не означает консервацию уже новых отношений еще на 50 лет. Процесс изменений будет практически не прекращающимся. Предложения со стороны работодателей, естественно, нацелены на повышение уровня защиты прав и интересов работодателей и собственников. Все их перечислить невозможно, но мы заинтересованы в определенной либерализации трудовых и социальных отношений, ликвидации таких, с нашей точки зрения, рудиментарных моментов, как обязательность ведения трудовых книжек, сохранение и расширение устных трудовых договоров, сужение прав профсоюзов, которые напрямую не относятся к защите прав их членов (например, касательно участия в управлении предприятием, «общественного контроля» за соблюдением трудового законодательства и.т.д.). Отдельно можно сказать об оплате труда. Особенностью проекта Кодекса является фиксация тарифной сетки оплаты труда в качестве единственно возможной на территории Украины. Таким образом, исключается возможность разработки и введения как отдельными работодателями, так и на национальном уровне других систем оплаты труда.